پیام خراسان

آخرين مطالب

تجارت چمدانی، ظرفیتِ مغفولِ مرز درگز ایران با ترکمنستان مقالات

تجارت چمدانی، ظرفیتِ مغفولِ مرز درگز ایران با ترکمنستان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- خراسان رضوی از شمال و شمال شرق دارای 532 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است و گذرگاه مرزی "لطف‌آباد" شهرستان درگز در 90 کیلومتری جنوب عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان از موقعیت تجاری و به ویژه ترانزیتی خوبی برخوردار است، از سویی فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی 22 کیلومتر و تا مشهد 296 کیلومتر است.

نقطه قوت این مرز زمینی جابه جایی انبوه کالای ترانزیتی از بنادر جنوبی و مرز ترکیه به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی است.

در مجموع طی سال 1401 بیش از 95 هزار دستگاه کامیون حامل یک میلیون و 371 هزار تن بار صادراتی، وارداتی و ترانزیتی از این مرز زمینی تردد داشته که با توجه به رفع بیشتر محدودیت های تردد از تیرماه 1401، این رقم در مقایسه با سال پیش از آن 46 درصد افزایش یافته است.

رونق ترددهای تجاری و مسافری

پارسال بیش از 32 هزار دستگاه کامیون حامل 624 هزار تن کالای ترانزیتی خروجی و 15 هزار دستگاه کامیون حامل ٣٤١ هزار تن کالای ترانزیتی ورودی از مرز زمینی لطف آباد عبور کرده اند که این میزان تردد رشدی 145 درصدی را در مقایسه با سال 1400 نشان می دهد و این رونق، موید ظرفیت بالای جنبه ترانزیتی مرز لطف آباد است.

در ادامه رفع محدودیت هایی کرونایی از سوی کشور ترکمنستان، مدیر پایانه مرزی لطف آباد درگز به تغییرات قابل توجه در ترددهای مسافری در این مرز اشاره کرد و گفت: ورود و تردد اتباع ترکمنستانی از این پایانه مرزی به کشور طی سال گذشته در مقایسه با سال 1400 حدود 17 برابر شده است.

محسن رکنی افزود: رونق و جهش 17 برابری در ورود مسافران خارجی از این پایانه مرزی با ترکمنستان طی سال 1401 در مقایسه با سال قبل از آن، پس از رفع محدودیت های کرونایی محقق شد.

وی ادامه داد: سال گذشته 2 هزار و 705 مسافر ترکمنستانی از طریق پایانه مرزی لطف آباد وارد ایران شده اند حال آن که این رقم در سال 1400 تنها 81 مسافر بوده است.

مدیر پایانه مرزی لطف آباد درگز در خراسان رضوی گفت: از نیمه سال گذشته و در دوران پساکرونا، با تعاملات صورت گرفته، محدودیت های کرونایی ترکمنستان برای ورود مسافر به خاک جمهوری اسلامی ایران برداشته شد و از طرفی مجوز برای ورود مسافران از این مرز به ترکمنستان نیز از نیمه اسفندماه گذشته توسط ترکمنستان صادر شد.

روند رو به رشد تردد مسافر از مرز لطف آباد تا بدانجا پیش رفت که حتی موضوع گردشگری سلامت و درمان بیماران ترکمنستانی در بیمارستان امام خمینی (ره) درگز را نیز مطرح کرد.

آذرماه پارسال فرمانداری درگز از راه اندازی بخش توریسم درمانی بیمارستان امام خمینی (ره) درگز خبر داد که بر این اساس هر ماه چند بیمار ترکمنستانی در بخش ویژه توریسم درمانی بیمارستان درگز بستری شده و یا به بیمارستان های مشهد ارجاع داده می شوند.

لطف آباد و سابقه درخشان تجارت چمدانی

اما مسوولان گمرک لطف آباد به ظرفیت مغفول مانده تجارت مسافری از این مرز اشاره می کنند.

سرپرست گمرک لطف‌آباد شهرستان درگز خراسان رضوی با اشاره به رشد 45 درصدی تجارت مرزی در سال 1401 اظهار داشت: این رشد تجارت نتیجه تغییر نگاه مثبت ترکمنستان طی سال گذشته در مرزهای گمرکی با ایران به ویژه مرز لطف آباد بوده است که حاصل دیپلماسی فعال اقتصادی و گمرکی دولت سیزدهم است.

قربان کریمی اضافه کرد: ترکمن ها در سالهای 1393 تا 1398 در گمرک لطف آباد همکاری خوبی با ایران نداشتند که ضمن مقایسه رفتار طرف خارجی در آن دوره با حال حاضر، باید گفت که تغییر نگاه و رفتار همسایه شمالی در مرزهای مشترک با ایران مثبت است و باید از این فرصت بهره گرفت.

وی ارزش سالانه تجارت بین المللی در مرز لطف‌آباد را بیش از چهار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با نگاهی به سابقه تجارت در این مرز باید خاطرنشان کرد که در سال 1395 در این مرز 25 میلیون دلار صادرات چمدانی صورت گرفت و از این حیث لطف آباد رتبه نخست صادرات چمدانی به آسیای مرکزی را از آن خود کرده بود.

سرپرست گمرک لطف‌آباد اضافه کرد: در آن سالها هر مسافر می توانست تا هزار دلار کالا با خود به ترکمنستان ببرد و تنها محدودیت؛ حمل کالاهای اساسی مانند آرد و اقلام این چنینی بود.

کریمی اضافه کرد: البته در ابتدای سال جدید با توجه به توافقات دوجانبه صورت گرفته روند جابه جایی مسافر در این مرز رونق گرفته است و اگر مسافری بخواهد کالای ایران را با خود به ترکمنستان ببرد با محدودیتی مواجه نیست و حمل کالای ایرانی به ترکمنستان با برنامه و تعرفه بسیار مناسبی در مرز لطف آباد انجام خواهد شد.

تجارت مسافری پیش درآمد بازارچه مرزی

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار درگز نیز گفت: طی سالهای قبل و پیش از قطع ارتباط ترکمنستان و لغو صدور روادید، طبق توافقات دوجانبه برای ساکنان محلی و اهالی درگز پروانه گذر مرزی برای تردد 15 روزه در ترکمنستان صادر می شد و شهروندان ایرانی سفری راحت و ارزان تر از درگز به مشهد را به کشور ترکمنستان انجام می دادند که همین مساله زمینه تجارت چمدانی را فراهم می کرد.

صولت دولتیان افزود: متاسفانه این روادید مرزی در سالهای پیش از شیوع کرونا توسط دولت ترکمنستان به صورت یکجانبه لغو شد، هر چند امروز نیز خواهان برقراری روابط مرزی و تجارت چمدانی مانند گذشته هستیم اما معتقدیم با نیاز مبرم لطف آباد، راه اندازی بازارچه مرزی مانند بازارچه مرزی باجگیران قوچان با ترکمنستان است.

وی گفت: در عین حال تا زمانی که توافقات پرفراز و نشیب با همسایه شمالی از طریق نهادهای دیپلماتیک دو کشور بررسی و اجرایی شود، حداقل نیازمند برقراری تجارت چمدانی و مسافری در مرز لطف آباد هستیم.

بر اساس پیگیری های صورت گرفته از استانداری خراسان رضوی و دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان، علاوه بر مرز لطف آباد، راه اندازی بازارچه مرزی در مرز سرخس و نقطه دیگر مرزی در شهرستان کلات با ترکمنستان نیز از سوی مسوولان محلی و دستگاه دیپلماسی کشور در حال پیگیری است اما ظاهرا ترکمنستان تاکنون برای راه اندازی بازارچه مرزی دیگری در طول مرز خود با خراسان رضوی متقاعد نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/532365/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد