پیام خراسان

آخرين مطالب

چرا سیب زمینی سرخ کرده باعث افسردگی می‌شود؟ علمي

چرا سیب زمینی سرخ کرده باعث افسردگی می‌شود؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - سیب زمینی سرخ کرده چرب و نشاسته‌ای است، اما غذای راحتی برای بسیاری می‌باشد. با این وجود، خوردن غذاهای سرخ شده ممکن است تاثیری منفی بر سلامت روان داشته باشد

به نقل از سی‌ان‌ان ، یک تیم تحقیقاتی در هانگژو در چین دریافتند که مصرف مکرر غذاهای سرخ شده به ویژه سیب زمینی سرخ شده در افراد مصرف کننده با 12 درصد خطر بیش‌تر اضطراب و 7 درصد خطر بیش‌تر افسردگی در مقایسه با افرادی که غذاهای سرخ شده مصرف نمی‌کنند مرتبط است. این پیوند در میان مردان جوان و مصرف کنندگان جوان‌تر آشکارتر بود.
غذاهای سرخ شده از عوامل خطرزای شناخته شده برای چاقی، فشار خون بالا و سایر اثرات سلامتی هستند. طبق مقاله منتشر شده در روز دوشنبه در مجله PNAS این نتایج "مسیری را در اهمیت کاهش مصرف غذای سرخ شده برای سلامت روان باز می‌گشاید".
با این وجود، کارشناسانی که مسائل مرتبط با تغذیه را مطالعه می‌کنند می‌گویند این نتایج اولیه هستند و لزوما مشخص نیست که آیا خوردن غذاهای سرخ شده باعث ابتلا به مشکلات مرتبط با سلامت روانی می‌شوند یا افرادی که علائم افسردگی یا اضطراب را تجربه می‌کنند به غذاهای سرخ شده روی آورده اند.
در این مطالعه 140728 نفر در بازه زمانی 11 ساله مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از حذف شرکت کنندگانی که در دو سال اول تشخیص داده شد مبتلا به افسردگی بودند در مجموع 8294 مورد اضطراب و 12735 مورد افسردگی در افرادی که غذای سرخ شده مصرف می‌کردند مشاهده شد. هم چنین مشخص شد که سیب زمینی سرخ شده به طور خاص 2 درصد خطر افسردگی را در مقایسه با گوشت سفید سرخ شده افزایش می‌دهد.
این مطالعه هم چنین نشان داد شرکت کنندگانی که بیش از یک وعده غذای سرخ شده را به طور منظم مصرف می‌کنند به احتمال زیاد مردان جوان‌تر هستند. "دیوید کاتز" متخصص طب سبک زندگی که در این مطالعه شرکت نداشت می‌گوید:" مولفه انسانی این مطالعه ممکن است دقیقاً آن چه را که ادعا می‌کند نشان دهد: مصرف بیش‌تر غذای سرخ شده خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهد".
کاتز بنیانگذار ائتلاف جهانی ابتکار عمل غیرانتفاعی True Health Initiative می‌گوید: "با این وجود، شواهد به دست آمده توسط متخصصان مرتبط با سبک زندگی نشان می‌دهند مسیر علّی می‌تواند به آسانی به سمت دیگری برود: افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی به غذای راحت با دفعات فزاینده‌ای برای تظاهر به تسکین روی می‌آورند".
او می‌گوید افرادی که علائم زمینه‌ای اضطراب و افسردگی دارند می‌توانند به عنوان راهی برای خود درمانی به سراغ غذاهای راحت بروند.
پیش از این نیز در مطالعات دیگر مشخص شده بود که غذای ناسالم و تغذیه نامناسب می‌تواند خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار داده و به ضرر وضعیت سلامت روان باشد.
محققان در مطالعه تازه اشاره می‌کنند که آکریل آمید یک ماده شیمیایی که در طی فرآیند سرخ کردن به ویژه در سیب زمینی سرخ شده تشکیل می‌شود مقصر افزایش خطر اضطراب و افسردگی است.
در مقاله جداگانه‌ای که در مطالعه جدید به آن اشاره شد محققان گورخرماهی را در معرض این ماده شیمیایی قرار دادند و دریافتند که قرار گرفتن طولانی مدت آن در معرض این ماده شیمیایی باعث شده که ماهی در مناطق تاریک داخل مخزن ساکن شود که نشانه‌ای رایج از سطح اضطراب بالاتر در ماهی است. هم چنین، گورخرماهی توانایی کمتری از خود در کشف مخازن خود و معاشرت نشان داده بود، زیرا از نزدیک با گورخرماهی‌های دیگر شنا نمی‌کرد.
دکتر "والتر ویلت" استاد اپیدمیولوژی و تغذیه در هاروارد می‌گوید: "نتایج به خصوص ارتباط با غذای سرخ شده و آکریل آمید باید بسیار مقدماتی در نظر گرفته شوند. اثرات غذاهای سرخ شده بر سلامتی بستگی زیادی به این دارد که چه غذایی سرخ شده و چه نوع چربی‌ای برای سرخ کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیب زمینی احتمالا بر خلق و خو تاثیر می‌گذارد، زیرا می‌تواند باعث افزایش شدید قند خون و سپس پاسخ‌های هورمونی به این افزایش شود. با این وجود، این افزایش تا حدی توسط چربی کُند می‌شود چربی‌ای که توسط چربی حاصل از سرخ کردن تامین می‌شود".
ویلت همچنین خاطرنشان کرد که آکریل آمید تنها با سرخ کردن تولید نمی‌شود بلکه در قهوه به دلیل برشته شدن دانه‌ها و در نان تست نیز وجود دارد، زیرا "گرم کردن کربوهیدرات‌ها همراه با پروتئین می‌تواند این فرایند را ایجاد کند".
او هم چنین اشاره کرد که تعمیم داده‌های مرتبط با مشاهدات بر روی گورخرماهی در رابطه با سلامت انسان دشوار است، زیرا ما گونه‌ای کاملا متفاوت هستیم و نویسندگان مقاله این موضوع را تشخیص داده اند.
اضطراب و افسردگی در حال افزایش است
"یو ژانگ" محقق دانشگاه ژجیانگ نویسنده اصلی مقاله مرتبط با پژوهش اخیر به "سی ان ان" می‌گوید: " نیازی به وحشت در مورد اثرات نامطلوب غذاهای سرخ شده وجود ندارد، اما حفظ یک سبک زندگی سالم و کاهش مصرف غذاهای سرخ شده ممکن است علاوه بر سلامت کلی تاثیر بگذارد و خصوص برای سلامت روان نیز مفید باشد".
محققان به افزایش اخیر افسردگی و اضطراب در سراسر جهان اشاره کرده‌اند که در سال 2020 میلادی به ترتیب 27.6 درصد و 25.6 درصد افزایش داشته است. هم چنین، سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که بیش از 5 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان از افسردگی رنج می‌برند.
با بررسی اثرات مصرف غذای سرخ شده در انسان و قرار گرفتن گورخرماهی در معرض آکریل آمید محققان این دو نتیجه را با یکدیگر مقایسه کردند تا نشان دهند که مصرف مکرر آن ماده شیمیایی که معمولا در غذاهای سرخ شده یافت می‌شود می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت روان داشته باشد یا خیر.
کاتز می‌گوید کمبود تنوع در مواد غذایی برای سلامتی روان و جسم مضر است. ویلت می‌گوید احتمال علیت معکوس نیز وجود دارد به این معنی که افراد ممکن است رژیم غذایی خود را به دلیل افسردگی یا اضطراب تغییر دهند.
او می‌افزاید: "مطالعه این تغییرات خلقی به طور کلی برخلاف مواردی برای مثال تشحیص سرطان یا حمله قلبی بزرگ دشوار است. مطالعه تازه برای رسیدگی به چنین چالشی طراحی نشده است".

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/532764/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود