پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

نور کم سوی سرمایه گذاری آفتابی /ظرفیتی که مغفول مانده است مقالات

نور کم سوی سرمایه گذاری آفتابی /ظرفیتی که مغفول مانده است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- خراسان جنوبی استانی بوده که دو سوم مساحتش از 300 روز آفتابی در طول سال برخوردار بوده و این موضوع فرصتی طلایی برای بهره‌گیری از انرژی های خورشیدی برای این استان فراهم می‌کند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: خورشید یک منبع انرژی نامتناهی بوده که امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته به عنوان یک انرژی پاک و تجدید پذیر از این منبع انرژی استفاده می‌برند.
ایران در زمینه بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در چند سال اخیر موفق عمل کرده و با توجه به اینکه بخش اعظمی از وسعت کشورمان را نواحی گرم و خشک تشکیل می‌دهند و اکثر روزهای این مناطق آفتابی بوده این انرژی می‌تواند در توسعه و رونق صنعتی کشور بسیار مؤثر باشد.
تبدیل انرژی خورشیدی با استفاده از پنل‌های خورشیدی به انرژی برق یکی از موارد استفاده از این انرژی تجدید پذیر بوده که می‌تواند در تأمین نیروی برق خانگی، صنعتی و معدنی و همچنین کسب درآمد مفید فایده باشد.
خراسان جنوبی یکی از مناطق ایران بوده که روزهای آفتابی بسیار را در طول سال تجربه می‌کند بنابراین بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در این استان بسیار کارساز و مقرون به صرفه و همچنین موجب کسب درآمد است.
نکته حائز اهمیت در تولید برق خورشیدی کاهش مصرف آب و گاز و افزایش تأثیرات مثبت زیست محیطی آن است.
اتصال 85 نیروگاه خورشیدی استان به شبکه سراسری
به گفته علی پوزشی، مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق خراسان جنوبی تعداد 605 نیروگاه برق خورشیدی خانگی با مجموع ظرفیت 7.2 مگاوات در روستاها و شهرهای استان در حال بهره برداری است.
وی افزود: از این تعداد 85 نیروگاه در یک سال گذشته به شبکه سراسری متصل شده است.
پوزشی اضافه کرد: نیروگاه‌های خانگی یا کوچک مقیاس استان در یک سال گذشته 26 میلیارد تومان درآمد با تولید 12 هزار و 216 مگاوات ساعت برق کسب کرده‌اند که به مالکین این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

پیام خراسان


تولید 35 هزار مگاوات ساعت انرژی برق خورشیدی در خراسان جنوبی
وی با اشاره به اینکه از نیروگاه‌های خورشیدی می‌توان در ایام تابستان که کمبود تولید در بخش نیروگاه برقابی محسوس بوده به تولید برق استان و کشور کمک کرد، یادآور شد: از ابتدای راه اندازی نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی در خراسان جنوبی تاکنون، 35 هزار و 148 مگاوات ساعت انرژی برق در استان تولید شده که 64 میلیارد و 700 میلیون تومان درآمد نصیب مالکان این نیروگاه‌ها کرده است.
مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق استان بیان کرد: از آغاز تولید برق خورشیدی در استان از 6 سال گذشته تاکنون، در مصرف آب 7.73 میلیون لیتر و در مصرف گاز 10 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی و همچنین از انتشار 22.67 هزار تن گاز دی اکسید کربن جلوگیری شده است.
پوزشی اضافه کرد: علاوه بر نیروگاه‌های خورشیدی خانگی (کوچک مقیاس)، 4 نیروگاه بزرگ خورشیدی نیز به ظرفیت 18.5 مگاوات در خراسان جنوبی فعال است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان به نیابت از سازمان انرژی‌های تجدید پذیر ( ساتبا ) آمادگی انعقاد قرارداد 20 ساله خرید تضمینی برق برای مشترکینی که علاقه‌مند به نصب این نیروگاه‌ها هستند را دارد.
300 روز آفتابی در دو سوم مساحت خراسان جنوبی
مجتبی شریعتی‌فرد، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با ظرفیت استان در حوزه تولید انرژی خورشیدی با توجه به اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع سوخت فسیلی، زیانبار بودن و استفاده غیراصولی این گونه سوخت‌ها، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.
وی با بیان اینکه انرژی خورشیدی وسیع‌ترین منبع انرژی در جهان و بسته به میزان تابش انرژی خورشیدی در نقاط مختلف متغیر بوده و به تبع آن تولید انرژی خورشیدی در نقاط پر تابش بیشتر است، تصریح کرد: استان خراسان جنوبی در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین سایر استان‌ها اگر نگوییم بالاترین، در یکی از بالاترین رده‌ها قرار دارد.
شریعتی‌فرد ادامه داد: خراسان جنوبی با وجود متوسط 300 روز آفتابی از مجموع 365 روز سال در بیش از دو سوم مساحت استان و متوسط تابش 5.4 تا 6 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز از جمله استان‌های کشور با پتانسیل بالا در حوزه انرژی خورشیدی بوده و بستر مناسبی برای احداث نیروگاه خورشیدی می‌باشد.

پیام خراسان


خراسان جنوبی استان ردیف اول کشور برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس
وی با اشاره به اقداماتی که برای شناسایی مکان‌های مناسب برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس در استان صورت گرفته گفت: با عنایت به اینکه شورای اقتصاد طی مورخ 8/ 12/ 1400 مبنی بر صدور مجوز سرمایه گذاری و احداث 4000 مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور، استان خراسان جنوبی به دلیل ظرفیت‌های موجود از سوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر ( ساتبا ) به عنوان استان‌های ردیف اول کشور برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس در نظر گرفته شد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: یکی اقداماتی که در این خصوص تاکنون در استان صورت پذیرفته شامل پتانسیل سنجی برای احداث 12 نیروگاه تجدید پذیر خورشیدی در استان به ظرفیت 292 مگاوات برای نیروگاه‌های بالای 10 مگاوات انجام شده که در دو نوبت مناقصه به شرح ذیل شامل برگزاری مناقصه برای 7 ساختگاه به قدرت 90 مگاوات توسط ساتبا (مرحله اول): که در این خصوص برای 35 مگاوات سرمایه گذار و برنده مناقصه مشخص شده و برگزاری مناقصه برای 4 ساختگاه به قدرت 55 مگاوات توسط ساتبا (مرحله دوم) بوده است.
شریعتی فرد پتانسیل سنجی برای احداث 52 نیروگاه تجدید پذیر خورشیدی در استان به ظرفیت 66 مگاوات برای نیروگاه‌های زیر 10 مگاوات را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص عنوان کرد و افزود: این طرح نیز در نوبت دوم مناقصه شامل برگزاری مناقصه برای 8 ساختگاه به قدرت 16.5 مگاوات توسط ساتبا (مرحله دوم) انجام شده است.
اخذ مجوزها مهم‌ترین مشکل سد راه سرمایه گذاران برای احداث نیروگاه خورشیدی در استان
وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات سد راه برای سرمایه گذاری در این بخش در استان گفت: آنچه که بیشتر برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس از سوی سرمایه گذاران به عنوان چالش جدی در گذشته مطرح می‌گردید، فرآیند زمان بر اخذ مجوزها و پاسخگویی به استعلامات بوده است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در همین راستا و به منظور به حداقل رساندن زمان پاسخگویی و شناسایی ساختگاه های انرژی‌های خورشیدی با دستور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار جلساتی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار و برای 620 مگاوات نیروگاه خورشیدی ساختگاه های مناسب شناسایی و موافقت مراجع صدور مجوز اخذ شد.
شریعتی فرد با بیان اینکه ایجاد نیروگاه خورشیدی عملاً اشتغال قابل توجهی به دنبال ندارد لیکن بهره‌گیری از منابع تجدید پذیر به ویژه انرژی خورشیدی یکی از راه‌های مؤثر برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار اقتصادی، افزایش امنیت سرمایه گذاری و ارتقا سطح تولید خواهد بود، بیان داشت: لذا هرچه میزان سرمایه گذاری برای احداث نیروگاههای خورشیدی در استان افزایش یافته و واحدهای تولیدی استان استفاده از این منبع انرژی را در دستور کار خود قرار دهند در بازه زمانی پیک مصرف برق، اختلالات شبکه به تولید، اشتغال و سودآوری واحدها آسیب نخواهد رساند.
وی با اشاره به اینکه در همین راستا ایجاد شهرک‌های خورشیدی از جمله اولویت‌های حوزه اقتصادی استان بشمار می‌رود، خاطرنشان کرد: همچنین با عنایت به نیاز مبرم کشور افغانستان به نیروی برق استفاده از این ظرفیت فرصت و صادرات برق نیروگاه‌های تجدید پذیر استان به کشور همسایه همانند سایر کشورهای همسایه می‌تواند مد نظر سرمایه گذاران نیروگاه‌های تجدید پذیر در استان قرار گیرد.
پایان پذیر بودن منابع انرژی‌های فسیلی و آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از آن، ضرورت استفاده از انرژی‌های نو به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار را به خوبی آشکار می‌کند. همانگونه که در این گزارش خوانده‌اید در استان خراسان جنوبی، وجود زمینه مناسب اقلیمی و تابش آفتاب در بیشتر مناطق این استان در بیشتر فصول سال زمینه لازم و مناسبی را برای استفاده و گسترش انرژی‌های نو و پاک فراهم آورده است. امیدواریم با توجه ویژه به این پتانسیل از سوی مسئولان امر بتوان از ظرفیت‌های این حوزه بهره بیشتری برای توسعه استان برد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/537324/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت