پیام خراسان

آخرين مطالب

این ملودی‌ها طعم «زیارت» دارند/از «سلام» کریم‌خانی تا«حسرت» چاوشی مقالات

این ملودی‌ها طعم «زیارت» دارند/از «سلام» کریم‌خانی تا«حسرت» چاوشی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -    یکی از نکات مورد توجهی که در مناسبت‌ها و آیین‌های مذهبی ایرانیان مورد توجه قرار گرفته، تلاش برای تولید آثاری موسیقایی است که بتواند با در نظر گرفتن مولفه‌هایی در تجلیل از دین مبین اسلام، امامان معصوم (ع) محصولاتی را پیش روی مخاطبان قرار دهد که مخاطبان با شنیدن این ملودی‌ها حس و حال ویژه‌ای را برای عرض ارادت تجربه کنند.
 
فرآیندی که با اتکا به ادبیات مندرج در اشعار و ترانه‌ها گامی برای عرض ارادت به آیین‌های مذهبی و امامان معصومی است که همه ما ایرانیان به سهم خود ارادت ویژه‌ای به این بزرگواران داریم.
آنچه در این مسیر توسط هنرمندان برای تولید یک اثر موسیقایی تجربه می‌شود، تلاش برای حضور در جریانی فرهنگی است که می‌تواند با اتکا به اشعار و ترانه‌هایی متناسبت، ملودی‌هایی را تولید کند که هرکدام بسته به کیفیت و محتوای ارائه شده به مخاطب ارائه می‌شوند. فرآیندی که اگرچه در بسیاری از مواقع به دلیل فقدان آگاهی‌های لازم چه در حوزه محتوایی و چه در حوزه موسیقایی تبدیل به محصولاتی بی‌کیفیت و حتی در مواردی ضد تبلیغ و در بسیاری از موارد هم به دلیل ساختار و مدیریتی که در حوزه محتوای آثار وجود دارد، تبدیل به محصولاتی ماندگار در این عرصه می‌شوند.
طبیعتاً در این مسیر پرداخت موسیقایی به مقام والای حضرت امام رضا (ع) و کرامات ایشان، یکی از بااهمیت‌ترین مواردی است که طی سال‌های اخیر از سوی هنرمندان مورد توجه قرار گرفته و در این چارچوب آثار متعددی تولید شدند که هرکدام می‌تواند دربرگیرنده ابعاد مختلفی به لحاظ کمی و کیفی باشد. آثاری که برخی از آن‌ها بسیار بیشتر از محصولات دیگر مورد توجه قرار گرفته و هرکدام تبدیل به آهنگ‌ها و ملودی‌هایی شدند که بعد از تولید در برنامه‌ها و مراسم مختلف بارها و بارها مورد استفاده قرار گرفته و حتی جزئی جدایی‌ناپذیر از سبد فرهنگی ارادتمندان به امام هشتم شده‌اند. آثاری که شاید بتوان در کنار آنها ملودی‌ها و تک آهنگ‌های دیگری را به این چارچوب اضافه کرد، اما بی گمان ملودی‌هایی هستند که الحق و الانصاف جلوه و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به دیگر محصولات دارند.
آنچه در این گزاره رسانه‌ای به آن توجه شده، معرفی 8 قطعه معروف مرتبط با امام رضا (ع) است که گروه هنر خبرگزاری مهر به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد این امام همام به بازخوانی هرکدام از این آثار پرداخته است.
«آمده‌ام ای شاه پناهم بده»؛ آریا عظیمی‌نژاد و محمدعلی کریم‌خانی
تک آهنگ «آمده ام ای شاه پناهم بده» بدون تردید یکی از معروف‌ترین و ماندگارترین ملودی‌های مرتبط با امام هشتم شیعیان است برای عرض ارادت به محضر امام هشتم شیعیان حضرت رضا (ع) پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
ملودی که به قدری دربرگیرنده حس و حال نابی بود و هست که پس از انتشار در بسیاری از برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی به عنوان موسیقی تیتراژ ابتدای یا انتهایی قرار گرفت و تبدیل به یکی از پرطرفدارترین موسیقی‌های تولید شده در این زمینه شد.
آریا عظیمی نژاد آهنگساز و مرحوم محمدعلی کریم‌خانی خواننده این قطعه پرطرفدار موسیقایی بودند.
برای شنیدن قطعه «آمده ام ای شاه پناهم بده» اینجا را کلیک کنید.

پیام خراسان

«یار خراسانی»؛ عبدالجبار کاکایی و حسام‌الدین سراج
حسام‌الدین سراج خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی هم چندی پیش بود که قطعه «یار خراسانی» را با شعری از عبدالجبار کاکایی منتشر کرد.
این قطعه موسیقایی که با استفاده از نغمات و ملودی‌های مرتبط با موسیقی نواحی منطقه خراسان پیش روی مخاطبان قرار گرفت، بخشی از مجموعه‌ای موسیقایی تصویری به سفارش آستان قدس رضوی بود که چندی پیش در قالب مجموعه «یار خراسانی» در دسترس ارادتمندان به حضرت رضا (ع) قرار گرفت.
برای شنیدنم قطعه «یار خراسانی» اینجا را کلیک کنید.

پیام خراسان

«ولایت عشق»؛ بابک بیات و محمد اصفهانی
موسیقی تیتراژ سریال «ولایت عشق» به آهنگسازی مرحوم بابک بیات و خوانندگی محمد اصفهانی هم از جذاب ترین و شنیدنی‌ترین موسیقی‌های مرتبط با امام رضا (ع) است.
به هر حال فارغ از جاذبه‌های دراماتیک و مخاطب پسندی که این سریال تاریخی – مذهبی برای بینندگان آن سال‌های تلویزیون داشت، به طور حتم این موسیقی متن و موسیقی تیتراژ آن بود که به واسطه توانمندی‌های یک آهنگساز قدرتمند به نام بابک بیات و خواننده توانمندی چون محمد اصفهانی در کنار دیگر مؤلفه‌های اصلی سریال توانست به جان و دل مخاطب رسوب کند.
برای شنیدن موسیقی تیتراژ سریال «ولایت عشق» اینجا را کلیک کنید.

پیام خراسان

«کلاغ رو سیاه»؛ امیر ارجینی و محسن چاوشی
یکی از مهم‌ترین آثاری که محسن چاوشی در حوزه تولید کارهای مرتبط با امامان و معصومین (ع) منتشر کرد و از زمان انتشار آن تاکنون به شدت مورد رضایت مردم قرار گرفت ترانه «امام رضا» بود که بین مردم با نام «کلاغ رو سیاه» نیز مشهور شد.
این قطعه که امیر ارجینی به عنوان ترانه سرا در آن حضور داشته در قالب آلبوم «خودکشی ممنوع» به عنوان یکی از مجموعه‌های غیررسمی محسن چاوشی منتشر شد، اما می‌توان گفت یکی از بهترین و حتی شاید محبوب‌ترین قطعات این آلبوم لقب گرفت که به دلیل نگاه نو و خودمانی ترانه سرا در تجلیل از مقام والای امام رضا (ع)، ملودی و خوانندگی خاص چاوشی حتی تا به امروز نیز به عنوان یکی از بهترین کارهای تولید شده با موضوع امام هشتم شیعیان معرفی شده است.
برای شنیدن قطعه «کلاغ روسیاه» اینجا را کلیک کنید.

پیام خراسان

«شاه پناهم بده»؛ دولتمند خالف
تک آهنگ «شاه پناهم بده» هم از جمله آثار شاخص ساخته شده درباره کرامات حضرت رضا (ع) است که سال‌ها پیش توسط دولتمند خالف خواننده سرشناس تاجیکستانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
این قطعه در کنار دیگر آثار این خواننده پیشگام موسیقی تاجیکستان از جمله قطعاتی هستند که همچنان به عنوان ملودی تیتراژ برنامه‌های مناسبتی تلویزیون پیش روی علاقه مندان قرار می‌گیرد.
برای شنیدن قطعه «شاه پناهم بده» اینجا را کلیک کنید.

پیام خراسان

«دل هوا»؛ مجید اخشابی و اسحاق انور
مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ هم حدود هفت سال پیش بود که همزمان با فرا رسیدن سالروز تولد حضرت امام رضا (ع) قطعه «دل آهو» را با ترانه اسحاق انور در فضای مجازی منتشر کرد.
در این قطعه موسیقایی اسحاق انور ترانه سرا و آهنگساز، حسین طاهری تنظیم کننده، سعید شایان میکس و مسترینک و مجید اخشابی به عنوان عوامل اجرایی حضور دارند.
برای شنیدن قطعه «دل هوا» را اینجا کلیک کنید.

پیام خراسان

«ضامن آهو»؛ غلامرضا صنعتگر و مجید ذاکری
غلامرضا صنعتگر نیز از جمله خوانندگان مطرح موسیقی پاپ کشورمان است که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های متعددی در تولید آثار مرتبط با حضرت رضا داشته است.
این خواننده چندی پیش بود که قطعه «ضامن آهو» را به دو زبان فارسی و لهجه بوشهری منتشر کرد و شرایطی را ایجاد کرد که مخاطبان از این قطعه استقبال خوبی انجام دادند.
برای شنیدن قطعه «ضامن آهو» اینجا را کلیک کنید.

پیام خراسان

«صلوات خاصه امام رضا» حسین حقیقی و باشگاه راه
قطعه صلوات خاصه امام رضا (ع) هم چندی پیش همزمان با ایام گرامی دهه کرامت و میلاد امام هشتم شیعیان با صدای حسین حقیقی توسط باشگاه ترانه و موسیقی «راه» منتشر شد.
این قطعه مناسبتی توسط باشگاه ترانه و موسیقی «راه» در فضای مجازی منتشر شده بود.
برای شنیدن صلوات خاصه امام رضا (ع) اینجا را کلیک کنید.

پیام خراسان

«امام رضا»؛ عبدالرضا هلالی و حامد زمانی
تک آهنگ «امام رضا» با شعری از سعید پاشازاده، تنظیم امیر جمالفرد و خوانندگی عبدالرضا هلالی و حامد زمانی از جمله تک آهنگ‌های پرمخاطب این سال‌های کشورمان در رابطه با کرامات امام رضا (ع) است.
رضا هلالی به عنوان یک مداح شناخته شده و حامد زمانی خواننده آثار اجتماعی انقلابی از جمله هنرمندانی هستند که طی سال‌های گذشته آثار مشترک مختلفی را با موضوعات مذهبی و اجتماعی پیش روی مخاطبان قرار داده بودند.
برای شنیدن قطعه «امام رضا» اینجا را کلیک کنید.

پیام خراسان

«رضا رضا»؛ گروه سرود آباده استان فارس
یکی از قطعات معروفی که از دهه شصت به عنوان یکی از معروف‌ترین موسیقی‌های خاطره‌انگیز مرتبط با کرامات حضرت رضا (ع) همچنان مورد توجه قرار گرفته است، ملودی «رضا رضا» است.
این ملودی توسط گروه سرود «آباده» به عنوان یکی از معروف‌ترین و خاطره سازترین دهه شصت تولید و همچنان جزو خاطره‌انگیزترین آثار مرتبط با حضرت امام رضا (ع) است.
برای شنیدن سرود «رضا رضا» اینجا را کلیک کنید.
کد خبر 5798863 علیرضا سعیدی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/548162/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد