پیام خراسان

آخرين مطالب

صادرات ١6میلیارد دلاری صنایع دستی از گمرکات خراسان رضوی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش قدس خراسان، همزمان با فرا رسیدن ٢٠خرداد، روز جهانی صنایع دستی سید جواد موسوی در نشست خبری صبح امروز به همین مناسبت عنوان کرد: در سال گذشته برای بیش از٣هزار نفر در زمینه صنایع دستی ایجاد اشتغال شده و در تسهیل گری مشاغل خانگی صنایع دستی استان خراسان رضوی رتبه اول را داشته است.
وی افزود: هزار و 65٢ نفر از هنرمندان استان بیمه تامین اجتماعی دارند و ٢هزار و ٨٨٩ صدور مجوز کارگاهی و انفرادی و ٣هزار و 65١مورد تمدید مجوز کارگاهی و انفرادی طی سال گذشته اتفاق افتاده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
موسوی تصریح کرد: در سال گذشته از طریق گمرکات خراسان رضوی ١6میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته ایم و پیش بینی می کنیم این مقدار در سال جاری به ١٨میلیون دلار برسد.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره حمایت از تجاری سازی صنایع دستی گفت: در حوزه بازاریابی و تجاری سازی جلسات خوبی در معاونت اقتصادی استانداری داشته ایم و در راستای حمایت از صنعتگران صنایع دستی مکاتباتی انجام داده ایم و در نتیجه آن برای ورود کالای خارجی صنایع دستی ممنوعیت ایجاد شده است. 
وی ادامه داد: انگشتر، فرش، تابلو فرش، گلیم، سنگ هرکاره، سنگ قیمتی و نیمه قیمتی، مبلمان معرق و منبت، گره چینی، پرچم های مذهبی، محصولات دستبافت و احجام سفال و سرامیک از جمله اقلام صادراتی از استان در سال گذشته بوده است. 
موسوی به تنوع ٩٢رشته صنایع دستی در استان اشاره کرد و ادامه داد: رشته‌هایی در صنایع‌دستی وجود دارد که حتی توسط مردم استان نیز شناخته شده نیست، عنوان مثال در حوزه ساخت و تهیه اسباب تعزیه که یک مراسم آیینی ملی در کشور است و در فهرست آثار ناملموس نیز به ثبت رسیده، تنها کارگاه مستقر در ایران هم‌اکنون در شهر مقدس مشهد فعال است و محصولات آن به سرتاسر کشور و هر جا که هنر تعزیه در دستور کار قرار دارد، صادر می‌شود.
برگزاری همایش تخصصی سنگ هرکاره در ٢٢خرداد ماه
در ادامه این نشست خبری معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از عمده فعالیت های این معاونت در حوزه ترویج و آموزش در زندان ها بوده است. بخشی از نارسایی های اجتماعی به دلیل بیکاری و عدم مهارت است، با همکاری سازمان زندان ها و بنیاد تعاون سازمان زندان ها اقدامات ارزشمندی در آموزش و ترویج صنایع دستی انجام داده ایم.
رضا ابراهیم نیا با توضیح فرآیند آموزش در زندان ها اظهار کرد: بخش عمده ای از علاقمندان در زندان ها مهارت یادمی گیرند و در کارگاه های تولیدی زندان ها مشغول یه فعالیت می شوند تا بعد از آزاد شدن مشغول به کار شوند. 
وی افزود: برگزاری همایش تخصصی سنگ هرکاره در ٢٢خرداد ماه از دیگر برنامه های جاری است تا از تنها سنگ خاص شهرستان مشهد که در جای دیگری از کشور وجود ندارد با همکاری فعالان و کارآفرینان این حوزه در قالب برگزاری کارگاه های تخصصی و ارائه راهکارهای کاربردی برای صادرات، برندسازی آموزش هایی داشته باشیم. 
ابراهیم نیا خاطر نشان کرد: افتتاح خانه صنایع دستی، بازدید از مرکز صنایع دستی معلولان شهید بهشتی، نمایشگاه صنایع دستی زندان در باغ نادری و رونمایی از فاز نخست پایگاه اطلاعات مکانی صنایع دستی از دیگر برنامه های آتی در زمینه روز جهانی صنایع دستی در استان و مشهد است. 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی عنوان کرد: همایش فیروزه در شهرستان فیروزه، همایش عقیق در شهرستان تربت‌حیدریه و همایش سفال و سرامیک در منطقه «مَند» شهرستان گناباد از دیگر برنامه های آینده است تا با ادامه این روند به‌صورت منطقه محور به تفکیک اقلیم و جغرافیای استان، هنرهای دستی هر خطه احیا، حفظ و ثبت شوند.
وی به نبود بازار تخصصی صنایع‌دستی در مشهدالرضا(ع) اشاره کرد و گفت: متأسفانه تاکنون فضایی که در آن رشته‌های متعدد و محصولات به‌صورت نمایشگاهی عرضه شود و حتی به فروش برسد، همچنان در مشهد وجود ندارد.بازار امام رضا(ع) متمرکز بر حوزه سنگ‌تراشی و نقره‌کاری توانسته تا حدودی این خلأ را جبران کند، اما همچنان این ظرفیت وجود دارد که شهرداری به میدان بیاید و فضای مشخصی را در شهر آماده کند که نمایشگاه دائمی و تخصصی صنایع‌دستی خراسان را در شهر مقدس و زائرپذیر مشهد داشته باشیم.
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان در ادامه عنوان کرد: از سال 2016 مشهدالرضا (ع) به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها انتخاب شده اما علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های گسترده، همچنان یک معبر شهری به نام گوهرسنگ ها وجود ندارد.
ایجاد اشتغال برای 600 نفر
ابراهیم نیا با گلایه از سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مدت‌هاست که قلیان فروشی‌های سطح شهر به نام فروشگاه‌های صنایع‌دستی شناخته می‌شوند و در اتحادیه‌ای به همین نام در سازمان صمت فعالیت دارند. 
وی ادامه داد: در این مراکز ، صنایع‌دستی هیچ جایگاهی ندارد و بر همین اساس، بهتر است به همت اصحاب رسانه، مطالبه جمعی صورت بگیرد تا نام والا و ارزشمند صنایع‌دستی که از مصادیق فرهنگ اسلامی ایرانی است، با نام فروشگاه‌های قلیان و مواد دخانی عجین نشود. 
معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی عنوان کرد: در سال گذشته ٢٧میلیارد ریال پرداخت تسهیلات تبصره ١٨داشته ایم که در کشور رتبه اول را در بین استان ها داریم. پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ٢١٠میلیارد ریال بوده که برای ١٨٠ اشتغال ایجاد شده از محل تسهیلات تبصره ١٨ بوده است. 
وی افزود: از محل اعتبارات مشاغل خانگی استانداری تعهد پرداخت معاونت صنایع دستی استان ٢١٠میلیارد ریال بوده که برای 6٠٠نفر اشتغال ایجاد شده است. 
ابراهیم نیا بر ضرورت نام‌گذاری شهرستان‌های استان به نام هنرهای تخصصی و صنایع‌دستی تاکید کرد و در خاتمه گفت: در تلاش هستیم تا روستای «آق داش» شهرستان کلات در رشته گلیم‌بافی، روستای «پشته» شهرستان تایباد و روستای «بزک» شهرستان تربت‌جام را در رشته فرت بافی، روستاهای «لائین» و «زاوین» کلات در رشته‌های نواربافی و ابریشم‌بافی، روستای «بسک» شهرستان تربت‌حیدریه در رشته ابریشم‌کشی،در کنار شهرهای «فیروزه» در هنر فیروزه‌تراشی به ثبت ملی برسد و این مسیر را تا رسیدن به شهر جهانی مانند مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها ادامه بدهیم.
خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/550877/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب

اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟

1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است

رقابت بیش از 1300 داوطلب کنکور در استان خراسان رضوی/ مشهد مقدس دارای 8 حوزه برگزاری آزمون است

بارش‌ها تا روز شنبه در خراسان رضوی ادامه دارد

آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم

ایستگاه زمان صوفی 55 میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی

دانشگاه یا پادگان؟ | رسوایی آمریکایی در برخورد خشونت‌بار با دانشجویان حامی فلسطین

روستای «استاد» رکورددار بارندگی در شهرستان گناباد

جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

کیانی برای دومین بار مدل طلا را کسب کرد

«پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است

استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد

ایستگاه زمان‌صوفی با 55 میلیمتر، رکورددار بارش در خراسان شمالی

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی

خبر‌های کوتاه 6 اردیبهشت 1403 از شهرستان‌ های خراسان رضوی

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استانها

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

بیش از 70 پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

قهرمانی نسر در مسابقات جودوی نونهالان خراسان رضوی