پیام خراسان

آخرين مطالب

چرا خرید برخط بلیت سینما گران‌تر از گیشه است؟/ سمفا؛ بار یا یار؟ مقالات

چرا خرید برخط بلیت سینما گران‌تر از گیشه است؟/ سمفا؛ بار یا یار؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -   در این سامانه‌ها شما بابت خرید یک بلیت 60 هزار تومانی سینما باید 62 هزار و 400 تومان پرداخت کنید، یعنی 4 درصد کارمزد! ماجرای کارمزد از زمان کرونا و تشکیل سامانه «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران) شروع شد.
سمفا آمد که انحصار سینماتیکت را از بین ببرد اما تصمیم دیگری هم گرفت که به ضرر جیب مخاطبان سینما شد.
تا پیش از مجوز سمفا سامانه‌های فروش برخط بلیت 4درصد کارمزد از سینمادار برای فروش می‌گرفتند اما در زمان کرونا و به بهانه فروش کم، سهم سینمادار یک درصد شد و این 4 درصد به دوش مردم افتاد! حال پرسش این است چرا باید سامانه‌هایی که مثلاً با هدف تسهیل خرید و راحتی مردم ایجاد شدند، کارمزدشان را از جیب مردم بردارند؟
حامد مظفری، عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران درباره مزایا و معایب این طرح گفت: قطعاً بلیت‌فروشی برخط نه فقط برای مخاطب سینما بلکه برای سینماداران، پخش‌کنندگان و صاحبان آثار مفیدفایده است. یادمان نمی‌رود در دوران نبود بلیت‌فروشی آنلاین چه بازار سیاهی که برای خرید بلیت فیلم‌های خاص ایجاد نمی‌شد. بلیت‌فروشی برخط که با سینماتیکت راه افتاد توانست هم مخاطبان را از ایستادن زیر برف و باران جلو گیشه‌ها رهایی بخشد و هم به واسطه مدیریت فروش سامانه‌ها، آماری دقیق‌تر از فروش فیلم‌ها پیش روی صاحبان آثار بگذارد. اما ای کاش سمفا به همان کار اصلی خود که احصای آمار فروش و تقسیم عایدی فروش است بپردازد و فقط ناظر سامانه‌ها باشد نه گلوگاه یعنی در ایام جشنواره اجازه دهد هر سامانه‌ای به طور مستقل بلیت‌فروشی کند نه سامانه‌ای خاص تا مخاطبان هم در ایام برگزاری جشنواره‌های فجر گرفتار کندی سامانه‌ها و اختلال‌های متعدد نشوند. 
مظفری درصد کارمزد سایت‌های فروش برخط بلیت را ناچیز خواند و بیان کرد: درصد کارمزدی که از مخاطب بابت خرید اینترنتی می‌گیرند درصد چندانی نیست و آن‌ها که می‌خواهند این درصد را ندهند می‌توانند مستقیماً به گیشه رفته و بلیت بخرند. کلان که بنگریم قیمت بلیت سینما که ‌در سال 1402 بین 20 تا 60هزار تومان است، نسبت به دیگر سرگرمی‌های هنری مثلاً بلیت 200 تا 300 هزار تومانی نمایش‌هایی که بعضاً در سالن‌های کوچک و دخمه‌طور اجرا می‌شوند یا بلیت 500 تا 600 هزار تومانی کنسرت‌های موسیقی که اغلب در سالن‌های غیراستاندارد برگزار می‌شوند، رقم چندانی نیست و حالا اگر کارمزدی اندک هم روی آن بخورد باز هم سینما را می‌توان ارزان‌ترین سرگرمی هنری حال حاضر ایرانیان دانست و واقعاً کم‌لطفی است اگر به سینما تفریح هزینه‌زا بگوییم. 
وی درباره سایر منابع درآمدی این سایت‌ها می‌گوید: سایت‌های فروش بلیت سینما اغلب وابسته به ارگان‌های مختلف یا سینماگران باسابقه و سینمادار هستند که بخشی از درآمد خودشان از همان کارمزد است، بخشی از تبلیغات و بخشی هم از همان ارگان حامی! ممکن است سامانه‌های ارگانی نیاز به کارمزد نداشته باشند کما اینکه برخی سامانه‌ها، کارمزد کمتری می‌گیرند ولی مشکل اینجاست ما رقابت واقعی را به رسمیت نمی‌شناسیم.
این منتقد سینمایی با تأکید بر اینکه انحصار در گلوگاه سمفا رخ می‌دهد، عنوان کرد: چند سامانه مختلف بلیت‌فروشی داریم ولی انحصار در گلوگاهی به اسم سمفاست که رخ می‌دهد. تأکید می‌کنم راه‌اندازی سمفا برای شفاف‌سازی دخل و خرج فیلم‌ها خیلی هم خوب است ولی سمفا -یا سامانه متبوع آن آی‌تیکت- نباید اجازه‌دهنده بلیت‌فروشی باشد. هر سامانه‌ای باید بتواند مستقیماً با سینماداران قرارداد بسته و بلیت بفروشد! دقیقاً مانند این است که آب یک دریا را در برابر یک سد جمع کنیم و بعد سه تا خروجی کوچک برای سد بگذاریم، طبیعی است بخش عمده آب پشت سد می‌ماند! دوستان پس از سال‌ها راه‌اندازی سمفا هنوز حواسشان نیست پیش از سمفا که فقط یک سامانه بلیت‌فروشی داشتیم، مخاطبان در کسری از دقیقه بلیت جشنواره را رزرو می‌کردند ولی پس از سمفا، هر سال اختلال و کندی را شاهدیم. آقایان اگر به فکر مخاطب هستند دست‌کم هنگام برگزاری جشنواره‌ها یا پیک بلیت‌فروشی در اکران نوروزی، قید سمفا را بزنند و بگذارند هر سامانه خودش بلیت بفروشد. سمفا فقط نظارت کند نه دخالت!
محسن آزاددل، مدیر اجرایی سامانه ایران تیک در این باره گفت: مالیات ارزش افزوده بلیت سینما، در دل همان 60 هزار تومان بهای بلیت است و آن چیزی که سایت‌های فروش بلیت می‌گیرند کارمزد برخط است. 
وی افزود: پیش‌تر بدین صورت بود، هر سینمایی که با سامانه فروش قرارداد می‌بست، سامانه درصدی را از آن سینما بابت فروش دریافت می‌کرد. در گذشته و پیش از شکل‌گیری سمفا، تمام این فروش در انحصار سینماتیکت بود و خب گاهی این درصدها بسیار بالا می‌رفت. آن زمان هیچ کارمزد برخط وجود نداشت و بیشتر از سینماگر گرفته می‌شد. سمفا این درصد را کاهش داد و سقف قرارداد با سینماها به یک درصد رسید اما امکان کارمزد برخط تا سقف 4 درصد را به سامانه‌ها داد که سامانه‌ها اضافه بر هزینه بلیت می‌توانند این 4 درصد را از مشتری بگیرند و این پول دیگر به سینما و فیلم ارتباطی ندارد.
آزاددل درباره اجباری بودن این طرح از سوی سمفا بیان کرد: مبلغ کارمزد به صورت کامل برای سامانه است. البته برخی سامانه‌ها برای اینکه تخفیف و امتیاز ویژه‌ای به مخاطبانشان بدهند این کارمزد را کمتر می‌گیرند. به طور کلی سمفا فقط این اجازه را داده است و هیچ اجباری در گرفتن کارمزد از مخاطب نیست. فقط یک امتیاز برای سامانه است. 
مدیر سابق سامانه گیشه 7 با تأکید بر اینکه در خرید برخط باید به مخاطب امکانات بیشتری نسبت به خرید گیشه بدهیم عنوان کرد: موضوع کارمزد به دو دلیل ایجاد شد؛ نخست اینکه درصد دریافتی از سینماها پایین بیاید و دوم فروش کم سامانه‌های فروش برخط بلیت در دوران کرونا جبران شود. اگر منطقی به این قضیه نگاه کنیم این ماجرا اشتباه در ایران جا افتاده است. اتفاقاً شما برای فروش برخط باید مزیت و امکانات بهتری به مخاطب بدهید نه اینکه پول بیشتری هم از او بگیرید! در خارج از کشور و سینماهای جهان خرید بلیت اینترنتی با کلی خدمات بهتر روبه‌رو است. در واقع مخاطب ما با خرید بلیت برخط ضرر می‌کند.
محسن آزاددل در پاسخ به این پرسش که آیا ماجرای کارمزد موجب کاهش فروش برخط بلیت سینما شده است یا خیر گفت: در دوره کرونا فروش سامانه‌ها کم شد، آن هم به این علت که سینما خلوت بود و مردم حضوری بلیت می‌گرفتند اما اکنون که استقبال از سینما خوب شده می‌بینیم همچنان فروش برخط خوب است. در سینماهای پرفروش و به خصوص در تهران ماجرای کارمزد به کاهش فروش برخط منجر نشده است. البته در برخی شهرهای کوچک موضوع کارمزد موجب ناراحتی مردم و سبب شده به سمت خرید از گیشه بروند. 
مدیر اجرایی ایران تیک افزود: قرارداد سامانه‌های فروش برخط بلیت با سینماست و از تهیه‌کننده هیچ درصد اضافه‌ای دریافت نمی‌شود. هر سامانه باید با سینمایی که تقاضای فروش برخط دارد قرارداد ببندد و تا سقف یک درصد کارمزد بگیرد. در نهایت سامانه پول‌ها را با سینما تسویه می‌کند و سینما هم به صاحبان فیلم می‌دهد. هیچ سامانه‌ای با تهیه‌کننده تسویه نمی‌کند. البته مبلغ تبلیغاتی که در سایت برای فیلم‌ها انجام می‌شود از تهیه‌کننده دریافت می‌شود.

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/612611/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تودور: لطفاً درباره آینده از من سؤال نپرسید!

آموریم: از حالا فقط به فینال فکر می‌کنیم

تدابیر امنیتی ویژه برای ال‌کلاسیکوی سرنوشت‌ساز

هواداران رئال حذف بارسا را دست گرفتند!

گواردیولا: می‌دانستم ژابی مربی بزرگی می‌شود

آرتتا: برای لیورپول تونل می‌زنیم چون بهترین است

ناراحتی رائول از رئال؛ سرمربی‌گری تیم حق من است!

آزمون و عزت‌اللهی در فینال حاضر شدند

روماریو: دوست دارم آنچلوتی سرمربی برزیل شود

آواز دل انگیزی از «پرواز همای» در طبیعت زیبا

راز شوکه‌ کننده پشت بزرگ شدن شکم با افزایش سن!

ولادتی که جغرافیا را برداشت؛ وحدت را جایگزین کرد/ خانه پدری دل‌ها؛ جایی که سنگ‌ها هم گوش شنوا دارند!

ولادتی که جغرافیا را برداشت؛ وحدت را جایگزین کرد/ امروز روزی است که حرم، تولد مهربانی را جشن می‌گیرد

ولادتی که جغرافیا را برداشت؛ وحدت را جایگزین کرد/ میلاد آقا؛ روزی که آجرهای حرم هم ذکر می‌گویند!

تنها روستای چوبی کشور/ عکس

حمله موشکی یمن؛ سامانه آمریکایی بار دیگر عاجز ماند+ فیلم

فروش 60 میلیاردی نمایشگاه کتاب تا ظهر روز سوم

انتشار کتاب «ظهر روز اربعین» خاطرات شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام دهقانی

حال و هوای دومین روز سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران

استقبال ویژه از عادل فردوسی‌پور در نمایشگاه کتاب/ عکس

رونمایی از دو کتاب عباس ملکی/ روسیه در عصر پوتین با حضور سفیر ایران

فروش در نمایشگاه کتاب به 61 میلیارد تومان رسید

فروش 611 میلیارد تومانی حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب در 2.5 روز

کتاب «راز پرواز» رونمایی شد

دیدار با خانم آقای او

پیش‌ بینی بورس شنبه 20 اردیبهشت 1404

ویدئوی زیرخاکی از خوانندگی مسعود صادقلو

ژابی آلونسو: در پایان فصل از لورکوزن می‌روم

10 سیو برتر سری آ در ماه آوریل 2025

نقش همسر گوندوگان در بازگشتش به منچسترسیتی

کواچ: هدف دورتموند کسب سهمیه اروپاست

مارسکا: تمرکز ما روی لیگ است نه قهرمانی!

وداع لورکوزن با ژابی؛ دنیا را شگفت‌زده کردیم!

مک‌آلیستر و پریرا بهترین‌های ماه لیگ برتر

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های شمال در جمعه 19 اردیبهشت

روایت استاد محمدرضا لطفی از رابطه ذهنی نزدیکش با استاد شجریان

موشک یمن به فرودگاه بن‌گوریون نقطه عطف در تاریخ مقاومت است

دیدار استاندار سمنان با مسئولان استانی حج و زیارت

کجاست سهم من از چایخانه حَرمَت؟

صدای مقاومت از دل آمریکا به «تهران» رسید

ذره‌ای از غنی سازی کوتاه نخواهیم آمد | اگر آتش جنگ شعله ور شود جهان را تهدید می‌کنند

حضور بنیاد فارابی با 52 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب

برگزاری مراسم روز کرمان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران / رونمایی از کتب جدید

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نمایشگاه کتاب تهران

پیش بینی قیمت دلار 20 اردیبهشت 1404

سرمربی تیم اسپانیایی در بیمارستان بستری شد

وعده‌های آرتتا برای رقم زدن یک فصل رویایی با آرسنال

جنگ لواندوفسکی و امباپه در ال‌کلاسیکو

حق با انریکه بود؛ بدون امباپه، پی‌اس‌جی تیم شد!

مولر: همه می‌خواهند قبل از ناپدید شدنم من را ببینند!