پنجشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۴
فرهنگی

شورای  مشورتی نماز ، بازوی اجرایی و اعتباری اقامه نماز در مدارس

شورای  مشورتی نماز ، بازوی اجرایی و اعتباری اقامه نماز در مدارس
پیام خراسان -
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی؛ علی سعیدی، معاون پرورشی‌وفرهنگی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در جمع اعضای شورای مشورتی نماز آموزش‌وپرورش شهرستان گلبهار، 
ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان وطن درباره نقش نماز در زندگی انسان گفت: "نقطه آغاز و پایان سعادت انسان، نماز است. خدا در قرآن می‌فرماید: ما انسان را بی‌تاب و بی‌صبر آفریدیم. هنگامی که ناملایمات بر او حادث می‌شود، بی‌تاب و بی‌قرار می‌شود و وقتی به موفقیت دست می‌یابد، سرکش و مغرور است به‌جز کسانی که پیوسته در حال برپایی نماز هستند".
وی خاطرنشان کرد: "ما انسانها چهار اضطراب وجودی داریم؛ اضطراب مرگ، اضطراب انزوا و تنهایی، اضطراب آزادی در تصمیم‌گیری و اضطراب بی‌معنایی که منشا آن خلا وجودی است و ریشه آن احساس نقصان و کمبود درونی است. این اضطراب زمانی شکل می‌گیرد که ما از سرچشمه هستی جدا باشیم. اگر آسیب‌های اجتماعی زیاد است، یکی از دلایل آن تولید اضطراب معنایی در وجود انسان است . مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند برای انسان معنا ایجاد کند، اتصال به سرچشمه جوشان هستی، یعنی خدای متعال است. نسل نوجوان و جوان ما زمانی احساس خوشبختی می‌کند که اختیار داشته باشد و دست به انتخاب بزند. ما در کنار این‌که به دانش‌آموزان می‌گوییم شما یک انسان مکلف به نماز هستید، باید اشاره کنیم اگر می‌خواهید به آرامش و خوشبختی برسید در مسیر نماز گام بردارید. این‌گونه آنها احساس می‌کنند خودشان انتخاب کرده‌اند". 
سعیدی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت شورای نماز در اقامه این فریضه در مدارس اشاره کرد و گفت: "این شورا بازوی اجرایی نظارتی و اعتباری اقامه نماز در مدارس است و باید با تشکیل گروه‌های اندیشه‌ورز به این پرسش پاسخ بدهد که چطور میتوانیم فضای اقامه نماز در مدارس را یک فضای شاداب با نشاط تبدیل کنیم .چه‌ کنیم تا آنهایی که در مدارس خادمان نماز هستند احساس افتخار کنند که خادمی امر نماز را میکنند و البته دانش اموزانی که از این امر محروم هستندو در فهرست خادمان نماز نیستند، شوق قرار گرفتن در زمره خادمی نماز را داشته باشند. اگر این شورا در کنار نقش هدایتی ،نظارتی ،حمایتی خود ؛به این پرسش پاسخ بدهد، موفق است. باید قالب‌های سنتی را تقویت و از طرفی به دنبال قالب‌های جدید تربیتی باشیم. از طرفی لازم است به عنوان یک نظام انگیزشی موثر ،سناریوهای اردویی نمازمحور طراحی شود. این‌ سناریوها می‌تواند در قالب سرود، بازی، نمایش و آموزش عملی نماز و احکام در محیطی شاد و بالنده باشد".


نظرات شما