پیام خراسان - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: پیوند و تعامل سازنده میان خانه و مدرسه، زیربنای رشد متوازن دانشآموزان و توسعه انسانی در جامعه است.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خرسان جنوبی ، «مهدی مرتضوی» روز یکشنبه در آیین گرامیداشت هفته انجمن اولیا و مربیان استان که در سالن قلمچی بیرجند برگزار شد، افزود: خانواده و مدرسه دو نهاد مکمل در فرآیند تربیت هستند و هر اندازه ارتباط و همکاری میان این دو نهاد عمیقتر باشد، موفقیت تحصیلی، اخلاقی و اجتماعی دانشآموزان افزایش مییابد.
وی با اشاره به نقش مؤثر انجمنهای اولیا و مربیان در ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس اظهار داشت: انجمن، پل ارتباطی مطمئن میان خانه و مدرسه است و بستری برای مشارکت والدین در تصمیمسازیهای آموزشی و تربیتی فراهم میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با قدردانی از همراهی دلسوزانه والدین و اعضای فعال انجمنها گفت: هماکنون بیش از 16 هزار نفر از اولیای دانشآموزان استان در قالب انجمنهای اولیا و مربیان با مدارس همکاری دارند و در بیش از یکهزار و 510 مدرسه استان، انجمن اولیا و مربیان تشکیل شده است.
مرتضوی افزود: امروز از 40 انجمن برتر استان تجلیل میشود که 17 انجمن دارای رتبه کشوری و سایر انجمنها دارای رتبههای استانی و شهرستانی هستند.
وی با اشاره به نقش تربیتی مشترک خانواده و مدرسه تصریح کرد: خانه و مدرسه همچون دو بال پرواز هستند و بدون همکاری هر دو، رشد و تعالی دانشآموزان امکانپذیر نیست. هماهنگی روشهای تربیتی در خانه و مدرسه موجب ثبات شخصیتی، اعتمادبهنفس و رشد اجتماعی دانشآموز میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یکی از مأموریتهای مهم آموزش و پرورش را پیشگیری از آسیبهای اجتماعی عنوان کرد و گفت: اجرای کارگاههای مشاوره، آموزش مهارتهای زندگی و تقویت سلامت روان در مدارس ضروری است و خانوادههای آگاه و همراه میتوانند نقش مهمی در مصونسازی فرزندان از آسیبها ایفا کنند.
وی همچنین با تأکید بر اهمیت اقامه نماز در مدارس افزود: نماز، محور تربیت معنوی و اخلاقی دانشآموز است و تقویت باورهای دینی در کنار آموزش علمی، موجب سلامت فرهنگی و اخلاقی جامعه میشود.
مرتضوی در بخش دیگری از سخنانش، مدیران مدارس را رهبران فرهنگی و تربیتی جامعه دانست و اظهار داشت: ایجاد فضای گفتوگو با اولیا، استقبال از نقد سازنده و برنامهریزی مشارکتی از ویژگیهای مدیران موفق است و تقویت انجمنها باید در اولویت مدیریت مدارس قرار گیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پیوند خانه و مدرسه بنیان توسعه انسانی جامعه است و هرجا این ارتباط عمیقتر شده، دانشآموزان موفقتر و مدارس پویاتر بودهاند. انتظار میرود با همدلی، ایمان و همکاری اولیا و فرهنگیان، آیندهای روشن برای نسل فردا رقم بخورد.