پیام خراسان - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: پیشنهاد میکنم کمیته کارشناسی برای حاشیه شهر مشهد تشکیل شود و پیشنهادات شهرداری و مشاوران با لحاظ کردن نقطهنظرات دستگاهها به کلیاتی مشترک برسد. باید تصمیمات واحد اتخاذ شود و پلاک به پلاک تصمیمگیری نشود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا قامتی در جلسه کمیته طرح ویژه ساماندهی حریم شهر مشهد اظهار کرد: نگاه به آینده و توجه به آمایشها در این موضوع بسیار مهم است و در این خصوص از شهرداری مشهد و مجموعه همکاران و متولیان تقدیر میکنم. در محدوده شهر مشهد باید با یک رویکرد و در حریم مشهد با رویکردی دیگر عمل شود و حدفاصل این دو محدوده اگر مورد غفلت قرار بگیرد، آینده را دچار مشکلات جدی خواهد کرد.
وی افزود: پیشنهاد مشخص من این است که یک کمیته کارشناسی با محوریت شهرداری تشکیل شود. نقطهنظرات مشاور که مطالعات پیچیده و زمانبری انجام داده، همراه با دیدگاههای دستگاهها و برداشتهای شهرداری، در این کمیته بررسی و تجمیع شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قرار نیست پلاک به پلاک و جزئینگرانه تصمیمگیری شود. اگر محدودهای مشخص است، باید درباره آن بهصورت کلی تصمیمگیری شود؛ چه در مورد کورهها و چه درباره صنایعی که در کنار روستا شکل گرفته است؛ اینکه باقی بماند یا نه و اگر بماند، با چه مشخصاتی ادامه فعالیت دهد. باید از تصمیمگیریهای پراکنده و زمانبر پرهیز کنیم و به یک جمعبندی واحد برسیم.
قامتی گفت: در کنار این تصمیمها، باید به زیرساختهای لازم برای این موجودیت جدید نیز توجه شود؛ آیا با توجه به محدودیت منابع آبی، شرایط زیستمحیطی و اثرات ترافیکی، امکان ایجاد یا تداوم آن وجود دارد یا خیر. امروز مشهد بهشدت تحت تأثیر مسائل زیستمحیطی و ترافیکی است و این موضوعات باید در طراحیها لحاظ شود.
وی افزود: مسیر کشفرود یکی از مسائل بسیار جدی ماست و حفظ و بقای آن اهمیت زیادی دارد. همه این موضوعات باید از منظر کارشناسی بررسی شود و کمیته کارشناسی با محوریت شهرداری آن را جمعبندی کرده و در جلسه بعدی به کمیته در سطح مدیریتی ارائه دهد تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.
قامتی تصریح کرد: در خصوص موضوع اختلافی خطوط مرزی و حریم بین دو شهرستان طرقبهشاندیز و مشهد نیز این مسئله در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته و مراحل خود را طی میکند که امیدواریم هرچه سریعتر تعیین تکلیف و یک راه برونرفت مشخص برای آن پیدا شود.
وی در پایان تأکید کرد: مسائل زیستمحیطی برای ما اولویت بالایی دارد و زیرساختهای حوزه محدوده و حریم شهر مشهد باید بهصورت جدی مورد توجه قرار گیرد. لازم است در جلسات آینده، متولیان حوزه صنعت و ترافیک نیز حضور داشته باشند و نقطهنظرات خود را برای تهیه دقیق پهنهها و طرحهای مورد نظر از منظر کارشناسی اعلام کنند تا این ملاحظات در تدوین نهایی طرح لحاظ شود.
در ادامه مهدی سالیانی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، ترافیک و حملونقل استانداری خراسان رضوی، گفت: برای پهنهی 33 هزار هکتاری محدوده مشهد مطالعات انجام شده است، اما در خصوص پهنهی حدود 90 هزار هکتاری، وضعیت محدود است و در ابتدای راه قرار داریم؛ تازه میخواهیم دربارهٔ حریمی که سالها رها شده تصمیمگیری کنیم. گاهی مادهٔ 5 تصویب و ابلاغ میشود، ساختوساز انجام میگیرد و گاهی هم تغییر کاربری اتفاق میافتد و رأیهایی (مادهٔ 100) صادر شده است؛ اما برای پهنهٔ حدود 90 هزار هکتاری واقعیتهایی هست که اساساً از ابتدا مغفول بوده است.
وی افزود: درخواست دارم در صورت صلاحدید، جلسات بهصورت مستمر برگزار شود، تا کمیتهٔ کارشناسی موضوعات را بهدقت بررسی کند و مواردی که لازم است بهعنوان مصوبه و تصمیم نهایی در سطوح ذیربط ارائه شود.