پیام خراسان - جلسه استانی «نماد» با حضور مهدی مرتضوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، و با مشارکت مدیران و اعضای ادارات آموزش و پرورش شهرستانها بهصورت برخط برگزار شد.
مرتضوی در این نشست، با اشاره به اهمیت سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان، گفت: باید مشکلات و آسیب های اجتماعی دانش آموزان را ریشهیابی کنیم و علت آن را بیابیم. این امر جز با همکاری همه اعضای کارگروه نماد محقق نخواهد شد.
وی افزود: نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) بر اساس فرآیندی نظاممند شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و مداخلات روانی-اجتماعی و با مشارکت دستگاههایی همچون آموزش و پرورش، بهزیستی، نهادهای قضایی، بهداشت، بسیج، تشکلهای دانشآموزی و سازمان برنامه و بودجه طراحی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان غربالگری بهموقع دانشآموزان در معرض خطر را اقدامی حیاتی دانست و تصریح کرد: شناسایی گام اول است و باید پس از آن آموزشها، توانمندسازیها و مداخلات فردی، گروهی و خانوادگی انجام شود.
وی همچنین تأکید کرد که هر مدرسه باید یک پایگاه سلامت روانی-اجتماعی باشد و پیشنهاد داد ایجاد «میز نماد» و تعیین «سفیر نماد» در مدارس در اولویت قرار گیرد.
مرتضوی همچنین به ضرورت غنیسازی اوقات فراغت، توجه ویژه به مناطق محروم و کانونهای آسیب اشاره کرد و گفت: باید مراقب باشیم با رفتار خود فشار یا اجبار به خانوادهها وارد نشود.
وی در پایان با تأکید بر تکریم ارباب رجوع و تعامل مؤثر با خانوادهها خاطرنشان کرد:فلسفه وجودی ما خدمت به مردم است و این نگاه باید در همه بخشهای آموزش و پرورش نهادینه شود.