پیام خراسان - وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، گفت: پروژه مهر بزرگ ترین پروژه و رویداد ملی و معیار سنجش توانایی و مدیریت مدیران آموزشوپرورش است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، عصر امروز، سهشنبه 28 مردادماه در اختتامیه سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ 12 روزه، گفت: این اجلاس با حضور حدود1200 نفر به صورت ترکیبی حضوری و مجازی برگزار شد و تلاش کردیم در این اجلاس سرمایه اجتماعی ارتقا پیدا کند و به مردم بگوییم آموزشوپرورش برای آغاز سال تحصیلی آرام و بیدغدغه، تلاش میکند .
کاظمی با بیان اینکه مهمترین مأموریت ما در حکومت اسلامی، اقامه نماز است، گفت: توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز جماعت را در اولویت قرار دهید و خود عامل به آن باشید تا در کف مدارس اتفاق افتد .
معرفتافزایی در حوزه نماز خیلی مهم است و انتظار داریم در این راستا شورای اقامه نماز با بهترین شکل و مرتب تشکیل دهید .
وی با تأکید بر اینکه قرآن کتاب زندگی و محور زندگی ما است، افزود: پیوند و انس با قرآن و عمل به آموزههای قرآنی بین دانشآموزان از مهمترین مأموریتهاست. در این راستا کمیسیون عمومی توسعه آموزش قرآن را شکل داده و مورد توجه قرار دادیم .
همچنین مقررکردیم هیچ دانشجویی بدون اشراف بر روخوانی روانخوانی قرآن از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل نشود .
وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور، تأکید کرد: از خودتان و همکارانتان در قبال مسئولیتی که برعهده دارید، مراقبت کنید .
وی درباره خیرین مدرسهساز گفت: برای خیرین قدر و منزلت و ارزش ویژهای قائل باشید. آن ها فقط مدرسه نمیسازند، بلکه فرهنگ ایثار و انفاق میسازند. پس تکریم جامعه خیرین مورد انتظار است. سال گذشته خیرین 18.6 همت کمک کردند و این کمک خیرین بی نظیر است .
کاظمی بر استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان در تمام حوزهها تأکید کرد و ادامه داد: زیرساخت شخصیت انسان در خانواده شکل میگیرد و ما تلاش میکنیم انجمن اولیا و مربیان را تقویت کنیم .
وی بر استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان در آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: مدیران از توانمندی بانوان در سطوح مدیریتی استفاده کنند. همچنین باید به جوانان توجه کرد. جانشین پروری کنیم و به فرداهای خوب بیندیشیم و نسل جوان را برای خدمت به کشور تربیت کنیم .
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر توجه ویژه به خانواده شهدا و توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار کرد: تمام تلاش دشمن این است که این فرهنگ را تضعیف کند و باید پیوند عمیق بین شهدا و دانشآموزان ایجاد و فرزندان شهدا را ویژه تقدیر کنیم .
وی با بیان اینکه بازدید و نظارت بر مدارس و ارتباط با مدیران مدارس در برنامه مدیران آموزش و پرورش باشد، خاطرنشان کرد: گفتوگو با معلمان و تجلیل و تقدیر از معلمان را در برنامههایتان قرار دهید. زیرا همواره تلاش میکنیم که معلم در کلاس درس خوب کار کند اما چقدر به جایگاه واقعی معلم توجه میکنیم؟
کاظمی درباره عزل و نصب مدیران، تصریح کرد: مدیران مدارس موثرترین حلقه مدیریتی هستند و باید باثباتترین مدیران آموزش و پرورش باشند و نباید مدیری را بدون دلیل تغییر دهید. به هیچ وجه نگاه سیاسی نباید در عزل و نصب وجود داشته باشد .
وزیر آموزش و پرورش بر حرکت در مسیر وفاق و همدلی تأکید کرد و گفت: کشور بیش از پیش نیاز به همدلی و انسجام دارد و در این راستا باید گام برداشت .
وی بر آشنایی مدیران با شاخصهای آموزشوپرورش و حرکت در این مسیر تأکید کرد و گفت: احیای فعالیتهای درون مدرسهای برای دانشآموزان بسیار مهم است .
وزیر آموزش و پرورش تأکید کزد: پروژه مهر به عنوان بزرگترین پروژه و رویداد ملی، معیار سنجش توانایی و مدیریت مدیران آموزشوپرورش است. یک معیار آن، سازماندهی و ساماندهی معلمان و کلاس درس است. هر مدیری که کلاس خالی در اول مهر نداشته باشد، مدیر توانمند است .
وی با بیان اینکه شروع سال تحصیلی با کتاب درسی است و باید همه دانشآموزان کتاب داشته باشند، افزود: صدور ابلاغها از شاخصهای پروژه مهر است و امسال به آن توجه کنید .
کاظمی با تأکید بر اینکه دوره ابتدایی مهم ترین دوره در شکلگیری شخصیت دانشآموز است، گفت: مهمتر از دوره ابتدایی، پیشدبستانی است. مهم ترین مسأله در دوره ابتدایی و پیشدبستانی، پوشش تحصیلی است .
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بر مدار برنامه حرکت میکند، اظهار کرد: باید بدانیم مهم ترین برنامه ها و اولویتهای راهبردی و پیشران آموزش و پرورش چیست .
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:مهم ترین چالش نظام آموزش و پرورش، برنامه درسی است. باید ریل اصلی نظام تعلیم و تربیت درست گذاشته شود و آن هم تحول در برنامه درسی است .
کاظمی با اشاره به توسعه عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی، گفت: 7400 نظام مسأله فضا شناسایی شده و به دنبال آن هستیم با مشارکت مردم ساخته شود .
وی با تأکید بر مهارت آموزی، اظهار کرد: تکلیف برنامه هفتم توسعه این است که 50 درصد دانشآموزان دوره متوسطه به هنرستان بروند. باید طوری برنامهریزی کنیم که همه دانشآموزان یک مهارت یاد بگیرند و حدود 60 تا 70 درصد دانشآموزان به رشتههای فنی بروند .
کاظمی با تأکید بر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، گفت: دشمن در جنگ نرم به این آسیبها چشم دوخته است لذا ابر سامانه نماد در اختیار مدیران است و باید هر مدیر اطلس آسیبهای اجتماعی خودش را ترسیم کند.