پیام خراسان - استاندار خراسان رضوی گفت: فرصت خدمت به زائران امام رضا(ع) نعمتی بزرگ و افتخاری بیبدیل است که باید آن را قدر دانست و به بهترین شکل ممکن از آن بهره برد و وظیفه ماست که سال به سال کیفیت خدمات به زائران را ارتقا دهیم و نقاط ضعف را شناسایی و برطرف کنیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری در مراسم شکرانه خدمت، با اشاره به عظمت خدمت به زائران امام هشتم(ع) گفت: دهه پایانی ماه صفر و خدمت به زائرین امام رضا(ع) فرصتی بزرگ است که در دوره خدمت به ما عطا شده و باید قدر این فرصت را بدانیم. همه ما خادمان مردم هستیم و باید تلاش کنیم از این موقعیت به بهترین شکل ممکن استفاده شود.
وی با قدردانی از همه دستاندرکاران این امر، افزود: حجم کار انجامشده در ایام اخیر بسیار سنگین بوده است؛ آماری همچون حضور 7 میلیون نفر زائر، 900 هزار مکان استقرار و 111 پست امدادی، نشاندهنده ابعاد وسیع این خدمترسانی است. این حجم بزرگ به برکت وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و تجربههای ارزشمند گذشته در خراسان رضوی به بهترین شکل مدیریت شد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به نقش همه دستگاهها و مجموعههای اجرایی، امنیتی، انتظامی و شهرداریها در این ایام، تأکید کرد: این خدمات حاصل تلاشهای مشترک دستگاههای مختلف و همراهی گروههای مختلف مردمی بوده است. هیئتهای مذهبی، پویشهای مردمی و مجموعههای غیر دولتی در این مسیر نقشآفرین بودند و این فرهنگ میزبانی باید استمرار یابد و بیش از پیش مردمی شود.
مظفری همچنین با بیان اینکه ابعاد اقتصادی و اجرایی این خدمترسانی نیز بسیار گسترده است، بیان کرد: در جلسه شورای امنیت کشور مقرر شد دهه پایانی صفر که متصل به اربعین است، از جهات ملی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و ستاد ملی اربعین به ستاد ملی اربعین و دهه پایانی صفر نام بگیرد.
وی همچنین اظهار کرد: این موضوع ضرورت تقویت منابع مالی و افزایش بودجه را برای استان خراسان رضوی در این ایام، دوچندان میکند. ما باید برای سال آینده تلاش کنیم تا بودجه دریافتی استان نسبت به امسال، افزایش یابد و سهم مناسبی برای خدمات سفر در خراسان رضوی اختصاص پیدا کند.
استاندار خراسان رضوی در بخش دیگر سخنانش به مردمی بودن این خدمات اشاره کرد و ادامه داد: هرچند منابع مالی اهمیت بالایی دارد، اما مهمترین ویژگی این مناسبت، مردمی بودن آن است. لازم است دستگاههای اجرایی و ستادهای مرتبط علاوه بر رایزنی برای بودجه، بر تقویت مشارکت مردمی نیز تمرکز کنند تا خدمات با کیفیتتر و گستردهتر ارائه شود.
مظفری با تأکید بر لزوم پایش و ارزیابی دقیق برای انجام هرچه بهتر خدمات در این مناسبت، گفت: نباید منتظر اردیبهشت سال آینده بمانیم. از همین امروز باید نقاط قوت و ضعف امسال را بررسی کنیم. نقاط قوت باید تقویت شود و نقاط ضعف برطرف گردد. جلسات ارزیابی باید فعال شود تا کیفیت خدمات به زائران سال به سال ارتقا یابد.
وی همچنین پیشنهاد داد با هدف ارتقای هماهنگی و برنامهریزی مستمر، میتوان ستاد دائمی خدمات سفر در استان تشکیل داد.
استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: با توجه به حجم بالای زائران در طول سال، ایجاد یک ساختار دائمی میتواند ضمن همافزایی دستگاهها، موجب انسجام بیشتر خدمات، استفاده بهینه از منابع و آمادگی کامل برای ایام اوج حضور زائران شود.
مظفری تصریح کرد: پویشهای مردمی و ایدههای خلاقانه باید هر سال توسعه یابد و به بطن جامعه برده شود. ما سیاستگذار و مجری هستیم اما مردم نیز باید با ایدهها و مشارکتهای خود کمک کنند. از همین حالا باید طرحها و پیشنهادها جمعآوری شود تا بتوانیم برای سال آینده برنامهای دقیق تر و کارآمد تر تدوین کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امید ما این است که بتوانیم خادمان شایستهای برای زائران امام رضا(ع) باشیم. اگر اجداد ما قرنها پیش میزبان امام هشتم بودند، امروز افتخار خدمت به زائران آن حضرت نصیب ما شده است و باید این موهبت را بهعنوان نعمتی الهی و فرصتی برای خدمت به مردم و زائران، قدر بدانیم.
حجتالاسلام علی عسکری، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی و جانشین ستاد خدمات سفر استان، نیز در این مراسم گفت: در ایام دهه پایانی صفر امسال، تجارب گذشته مبنای برنامهریزی قرار گرفت و در سالروز شهادت حضرت رضا(ع) کیفیت برنامهها نسبت به ایام نوروز ارتقا یافت و مردمیتر برگزار شد.
وی با اشاره به تصمیمات ملی در حوزه مدیریت خدمات سفر افزود: در جلسهای با وزیر کشور مقرر شد ستاد اربعین به «ستاد اربعین و دهه پایانی صفر» تبدیل شود و این تصمیم به تأیید وزیر کشور رسید. این رویکرد موجب انسجام بیشتر در ساماندهی خدمات به زائران خواهد شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری ادامه داد: کمیتههای مختلف شامل بهداشت و درمان، بازار، امنیتی، فرهنگی، اطلاعرسانی و خدمات شهری با هماهنگی ویژه فعالیت کردند. در این میان اقدامات شهرداری مشهد در مسیر پیاده و همچنین فعالیت کمیته فناوری و اطلاعات، نقش مؤثری در بهبود خدمات داشت.
حجتالاسلام عسکری با بیان اینکه مشارکت مردمی در خدمترسانی گسترده بوده است، بیان کرد: در قالب طرح محلی امام رضا(ع) بیش از 600 خانه در اختیار زائران قرار گرفت و 2 هزار موکب متعدد در مسیرهای منتهی به مشهد و حتی در روستاها فعال شدند و پذیرایی و خدمات متنوعی در مسیرها ارائه شد و به زائران در نقاط مختلف خدمترسانی شد.
وی بیان کرد: در مجموع سه هزار هیئت مذهبی در مشهد فعال بودند و در شبهای ویژه، مراسم خود را در حرم مطهر رضوی برگزار کردند.
جانشین ستاد خدمات سفر استان تأکید کرد: توجه ویژهای نیز به مسائل فرهنگی در این ایام صورت گرفت. مساجد و مجتمعهای خدماتی بینراهی آمادهسازی شدند و موکبهای فرهنگی ویژه با محوریت بسیج طلاب در مسیرهای سبزوار، نیشابور، تربتجام و فریمان به زائران خدمات فرهنگی ارائه دادند.
حجتالاسلام عسکری در ادامه گفت: در مشهد نیز مدارس علمیه خیابان امام رضا(ع) با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، مدرسه امام جواد(ع) در خیابان طبرسی با همکاری بسیج طلاب، مدرسه موسیبن جعفر(ع) در خیابان شیرازی و مدرسه علمیه آیتالله موسوی نژاد در خیابان نواب، برنامههای متنوعی اجرا کردند.
وی همچنین ادامه داد: استقبال از زائران در فرودگاه، راهآهن و مسیرهای مواصلاتی نیز با همراهی دستگاههای اجرایی بهخوبی انجام شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری همچنین در بخش دیگری از سخنانش، تصریح کرد: همایش علمای اهل سنت در حرم مطهر رضوی نیز برگزار شد و آنان در این برنامه حضوری فعال داشتند. حتی زائران پیاده اهل سنت نیز مشارکت ویژهای داشتند و در این ایام، خدماتی به زائران ارائه کردند.
حجتالاسلام عسکری هدف اصلی این برنامهها را اعتدال و وحدت دانست و تأکید کرد: سیاست اصلی ما تقویت همگرایی میان شیعه و اهل سنت بوده است. در همین راستا جلسات متعددی نیز با علمای اهل سنت برگزار شد.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم از تعدادی از زحمات دستاندرکاران حوزه های مختلف ستاد خدمات سفر استان در دهه پایانی ماه صفر، تقدیر شد.