دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴
فرهنگی

آموزشِ بدون پرورش، بی ثمر است/ مدرسه باید انسان مسئول تربیت کند

آموزشِ بدون پرورش، بی ثمر است/ مدرسه باید انسان مسئول تربیت کند
پیام خراسان - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت بازنگری در نگاه عمومی به مفهوم آموزش و پرورش گفت: آموزش، در حقیقت زیرمجموعه‌ای از پرورش است و هر نوع یادگیری باید در مسیر تربیت و رشد انسان معنا پیدا کند.
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت بازنگری در نگاه عمومی به مفهوم آموزش و پرورش گفت: آموزش، در حقیقت زیرمجموعه‌ای از پرورش است و هر نوع یادگیری باید در مسیر تربیت و رشد انسان معنا پیدا کند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، مصطفی اسدی در نشست تخصصی حوزه پرورشی با اشاره به گستره مفهومی تربیت اظهار کرد: هدف اصلی نظام تعلیم‌وتربیت، پرورش انسان کمال‌یافته و مسئول است؛ انسانی که بتواند از دانش خود برای تعالی فردی و اجتماعی بهره ببرد. ما نباید آموزشی ارائه دهیم که در آن اثری از پرورش و شکوفایی نباشد. حتی در آموزش‌های تخصصی همچون ریاضی و فیزیک نیز باید روح پرورشی، خلاقیت و تعهد انسانی جاری باشد.
وی با تبیین ریشه‌های واژه فرهنگ و جایگاه آن در نظام آموزشی افزود: فرهنگ، بازتاب شکوه، باورها، هنر و تاریخ یک ملت است. آموزش و پرورش زمانی می‌تواند در تراز فرهنگ ملی قرار گیرد که آموزش صرف، جای خود را به تربیت همراه با معنا و ارزش بدهد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تربیت دینی تنها بخشی از مفهوم کلان تربیت است، تصریح کرد: گاهی تربیت را محدود به بُعد دینی یا اخلاقی آن می‌دانیم، در حالی‌که تربیت، فرآیندی جامع برای رشد همه‌جانبه انسان است؛ از پرورش تفکر و وجدان گرفته تا رشد اجتماعی، عاطفی و هنری.
اسدی با اشاره به نقش راهبردی مدارس در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان تأکید کرد: باید دانش‌آموزان را مسئول، مطالبه‌گر و دارای روحیه مشارکت اجتماعی بار بیاوریم. نگاه ما به دانش‌آموزان نباید فردمحور باشد، بلکه باید نگاه تشکیلاتی و شبکه‌ای به آن‌ها داشته باشیم تا از دل مدرسه، نسلی منسجم، باانگیزه و متعهد به مسئولیت‌های جمعی شکل بگیرد.
وی افزود: معلمان در این مسیر نقشی محوری دارند. هر معلم، می‌تواند شاگردان را از سطح یادگیری صرف به مرتبه انسان‌های اندیشمند و اهل نجات برسانند. هدف ما این است که دانش‌آموزان از بی‌تفاوتی و انفعال فاصله بگیرند و در مسیر رشد، تعهد و آگاهی گام بردارند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: برای تحقق این اهداف، نشست‌های تخصصی متعددی با کارشناسان، روان‌شناسان و دانشگاه فرهنگیان برگزار شده است تا نظام مسائل حوزه پرورشی با نگاهی علمی، عمیق و مبتنی بر نیازهای روز جامعه بازطراحی شود.


نظرات شما