پیام خراسان - در راستای ارتقای سلامت ذهنی و افزایش تمرکز دانشآموزان، طرح ابتکاری «لیوان استراحت مغزی» توسط معلم شبستری اجرا شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در راستای ارتقای سلامت ذهنی و افزایش تمرکز دانشآموزان، طرح ابتکاری «لیوان استراحت مغزی» توسط معلم شبستری اجرا شد. این ایده با هدف ایجاد لحظاتی کوتاه؛ اما مؤثر برای استراحت ذهن و باز آفرینی انرژی فکری در بین ساعات کلاسی طراحی شده است .
لیوان استراحت مغزی پر از برگههای کوچک است که از قبل توسط آموزگار آماده شده و حاوی جملات و فعالیتهای کوتاه و اثربخش برای استراحت مغزی بوده و به گفته آمنه سادات زورمند بناب؛ آموزگار کلاس ششم دبستان شهید قاضی طباطبایی شبستر، بازیابی تمرکز و توجه، کاهش استرس و اضطراب افزایش یادگیری و حافظه از جمله دلایل اجرای این ایده خلاقانه در کلاس درس به شمار میآید .
بر همین اساس؛ مغز انسان برای حفظ تمرکز عمیق در بلند مدت ساخته نشده است و این جملات با ایجاد یک وقفه کوتاه به ذهن فرصت میدهند تا از خستگی ناشی از تمرکز مداوم رها شده و با انرژی و تمرکز بیشتری به درس بازگردند .
این آموزگار با اشاره به نقش لیوان استراحت مغزی در کاهش استرس و اضطراب گفت: فضای درس و امتحان میتواند برای بسیاری از دانشآموزان استرس زا باشد، از این رو جملات استراحت مغزی اغلب با طنز یا موضوعات غیر درسی باعث تولید اند و رفین (هورمون احساس خوب) در مغز شده، استرس را کاهش داده و فضای کلاس را شادتر میکند .
وی افزود: لیوان استراحت مغزی همچنین در افزایش یادگیری حافظه نقش ایفا میکند؛ به طوری موقع استراحت مغز، اطلاعات تازه، وارد، پردازش و در حافظه تثبیت میشود و این جملات به مغز کمک میکنند تا آنچه را که یاد گرفته است، دستهبندی و ذخیره کرده و ذهنی آرام و بدون استرس که بسیار پذیرای اطلاعات جدید است، داشته باشند .
فعالسازی بدنی نیز از دیگر آثار اجرای ایده لیوان استراحت مغزی در کلاس است؛ به طوری که بسیاری از استراحتهای مغزی همراه با حرکات فیزیکی ساده است؛ مثل "بلند شوید و پنج بار در جا بپرید" این حرکات باعث افزایش جریان خون در بدن و مغز شده و اکسیژن رسانی به سلولهای عصبی را بهبود میبخشد و از بیحرکتی طولانی مدت که میتواند باعث کسالت شود، جلوگیری میکند .
تقویت ارتباط اجتماعی و همبستگی کلاس نیز از دیگر آثار اجرای این عده در کلاس است که به گفته این آموزگار وقتی همه با هم میخندند، یا یک فعالیت ساده و مشترک را انجام میدهند، احساس تعلق به گروه و پیوند اجتماعی بین دانشآموزان تقویت شده و این کار کلاس را از محیط کاملا جدی و رقابتی به فضای دوستانه و حمایتی تبدیل میکند .
به گفته خانم زورمند، بهبود خود تنظیمی هم از جمله آثار اجرای ایده لیوان استراحت مغزی در کلاس ششم بوده و با یادگیری اینکه یک وقفه کوتاه میتواند حالشان را بهتر کند؛ دانشآموزان به تدریج یاد میگیرند که چگونه احساسات و سطح انرژی خود را مدیریت کنند و این یک مهارت زندگی بسیار ارزشمند است.