پیام خراسان - دبستان 12 کلاسه جعفر برزگر در حاشیه شهر مشهد، باحضور استاندار خراسان رضوی و رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در مشهد افتتاح شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری، در آیین افتتاح و بهرهبرداری از دبستان 12 کلاسه جعفر برزگر با قدردانی از فراهم شدن امکان ایجاد یک فضای آموزشی استاندارد برای دانشآموزان، با تأکید بر اینکه «در آموزههای دینی و اخلاقی ما، آموزش حق بنیادین همه کودکان است»، افزود: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته نشان داده که میزبان شایستهای برای جمعیت قابل توجهی از مهاجران بوده است و بهویژه کودکانی که نیازمند تحصیل بودهاند، همواره مورد حمایت قرار گرفتهاند.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این مدرسه صرفاً یک فضای آموزشی نیست، بلکه نماد همافزایی و همبستگی بین دستگاهی برای خدمت به فرزندان ایران و کودکان مهاجر» است، از خیر سازنده مدرسه و تمامی دستگاههای اجرایی مشارکتکننده در این طرح قدردانی کرد.
مظفری با اشاره به افتتاح همزمان 300 مدرسه در استان در سال جاری و با ابراز خرسندی از رویکرد رئیسجمهور در توسعه عدالت آموزشی و ساخت مدارس، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال، بخش قابل توجهی از نیازهای فضای آموزشی خراسان رضوی تأمین و حتی تکمیل شود.
وی همچنین با قدردانی از کمیساریای عالی پناهندگان برای همکاری در ساخت مدارس ویژه اتباع، بیان کرد: حجم نیاز مهاجران، چه رسمی و چه غیررسمی، به مراتب بیشتر از کمکهای نهادهای بینالمللی است.
استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به ثبت بیش از 400 هزار مهاجر و پناهنده در استان تصریح کرد: میزان یارانه و خدماتی که جمهوری اسلامی به مهاجران ارائه میکند با حجم کمکهای بینالمللی تطابق ندارد اما همواره از تلاش ها و کمکهایی که از این طریق میرسد تشکر میکنیم.
مظفری تأمین آب شرب برای مردم استان خراسان رضوی به ویژه اتباع را یکی از چالشهای استان دانست و ادامه داد: درخواست داریم آب مورد نیاز حداقل بخشی از جمعیت مهاجر از مسیر هریرود و سد دوستی تأمین شود و پیشنهاد میکنم تا نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در مشهد، برای این موضوع نیز پیگیری جدی داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه هیچ دانشآموز مهاجری نباید از تحصیل بازبماند و عدالت آموزشی باید برای همه برقرار باشد، گفت: انتظار میرود سازمانهای بینالمللی این واقعیتها را منعکس و حمایتها را تقویت کنند.
محمد اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم، با اشاره به سهم قابل توجه دانشآموزان اتباع در ناحیه یک و مناطق حاشیهای مشهد، گفت: این نواحی بخش عمدهای از جمعیت دانشآموزی اتباع را در خود جای دادهاند و تاکنون بیش از 52 هزار دانشآموز اتباع در استان ثبتنام شدهاند؛ رقمی که بنا بر برآوردها احتمالاً تا مرز 70 هزار نفر نیز افزایش خواهد یافت.
وی کمبود فضای آموزشی را یکی از اصلیترین چالشهای آموزش و پرورش در این نواحی دانست و افزود: با توجه به این حجم از جمعیت دانشآموزی، تراکم کلاسها افزایش مییابد و لازم است در مناطقی که اتباع در آن سکونت دارند، فضاهای آموزشی جدید بهسرعت تأمین شود.
اسدی با اشاره به افتتاح هشتمین مدرسه احداثشده توسط سازمان ملل در مشهد، گفت: امیدواریم این روند ادامه یابد و در آینده شاهد ساخت تعداد بیشتری از این نوع مدارس در مشهد باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین تأکید کرد: با توجه به پیشبینی افزایش جمعیت دانشآموزان اتباع، استان حداقل به ساخت بیش از 100 مدرسه جدید با کمک کمیساریای عالی سازمان ملل در مشهد نیاز دارد؛ این در حالی است که تاکنون تنها هشت مدرسه ساخته شده است.
دانانجایا باتارای رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در مشهد نیز در این مراسم با قدردانی از میزبانی سخاوتمندانه مردم و مسئولان خراسان رضوی، بهویژه شهر مشهد، گفت: بیش از چهار دهه است که این استان با کرامت، مسئولیتپذیری و انساندوستی، میزبان جمعیت قابل توجهی از پناهندگان بوده است.
وی افتتاح مدرسه «جعفر برزگر» را نمادی از تلاشهای مشترک جمهوری اسلامی ایران و کمیساریا در فراهمسازی بستر آموزشی فراگیر دانست و افزود: این اقدام بار دیگر نشان میدهد ایران در چهار دهه گذشته با رفتار محترمانه و انسانی، عزم راسخ خود را در میزبانی از پناهندگان ثابت کرده است.
وی با اشاره به اینکه دسترسی پناهندگان به آموزش در مرکز مأموریت کمیساریا قرار دارد، اعلام کرد: از سال 2010 تاکنون، کمیساریا در ساخت 106 مجموعه آموزشی در ایران با بودجهای بیش از 43 میلیون دلار مشارکت داشته است و تاکنون 8 مدرسه نیز در خراسان رضوی احداث شده است؛ اقدامی در راستای حمایت از سیاستهای فراگیر دولت جمهوری اسلامی ایران که همه کودکان، ازجمله پناهندگان را بدون توجه به نوع مدرک اقامتی شامل میشود.
باتارای با قدردانی ویژه از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال 2015 و همچنین بخشنامه اخیر دولت مبنی بر شمول کودکان فاقد مدرک افغانستانی در دسترسی به آموزش، تأکید کرد: این سیاستها الگویی مثالزدنی برای سایر کشورهای میزبان پناهندگان است و مسیر توسعه و رفاه آینده جوامع را از رهگذر آموزش هموار میسازد.