چهارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۴
فرهنگی

مصطفی اسدی مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی:

ارزیابی درست،نه تنها ابزار کنترل، بلکه موتور تحول در نظام آموزشی است

ارزیابی درست،نه تنها ابزار کنترل، بلکه موتور تحول در نظام آموزشی است
پیام خراسان - مدیر کل آموزش‌وپرورش استان در نشست تخصصی با کارشناسان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، با تأکید بر جایگاه خطیر این حوزه در ساختار اداری، گفت:«ما در آموزش‌وپرورش مأمور به اجرای عدالت هستیم. رسالت ما مچ‌گیری نیست، بلکه دست‌گیری است. ارزیابی زمانی مؤثر و کارآمد خواهد بود که بر پایه انصاف، مستندات و شاخص‌های روشن انجام شود، نه براساس سلایق فردی یا نگاه‌های محدود و شخصی.»
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیر کل آموزش‌وپرورش استان در نشست تخصصی با کارشناسان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، با تأکید بر جایگاه خطیر این حوزه در ساختار اداری، گفت:«ما در آموزش‌وپرورش مأمور به اجرای عدالت هستیم. رسالت ما مچ‌گیری نیست، بلکه دست‌گیری است. ارزیابی زمانی مؤثر و کارآمد خواهد بود که بر پایه انصاف، مستندات و شاخص‌های روشن انجام شود، نه براساس سلایق فردی یا نگاه‌های محدود و شخصی.»

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی؛ مصطفی اسدی مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود:«نباید از ارزیابی، ابزاری برای تضعیف یا ترس‌آفرینی ساخت؛ بلکه باید آن را به فرصتی برای رشد، اصلاح و امیدآفرینی در بدنه نظام تعلیم‌وتربیت تبدیل کرد. کارشناس ارزیابی باید ناظر منصف، تحلیل‌گر دقیق و هم‌دل با فرآیندهای سازمانی باشد.»
مدیرکل با تبیین ساختار ارزیابی عملکرد اظهار کرد:«ارزیابی عملکرد، یک بُعد عام و دو بُعد خاص دارد. در بعد عام، کل اجزای اداره مشمول ارزیابی می‌شوند؛ از دفتر مدیر اداره تا نگهبان در ورودی، باید در معرض سنجش قرار گیرند. هیچ بخشی از نگاه کارشناسی نباید دور بماند. این جامع‌نگری، ضامن عدالت و سلامت در سازمان است.»
وی ادامه داد:«در ارزیابی‌های خاص نیز باید با دقت بیشتری عملکرد برنامه‌ها، طرح‌ها و مأموریت‌های ویژه از جمله پروژه مهر بررسی شود. ارزیابی نحوه آماده‌سازی مدارس، میزان مشارکت ستادها و پیشرفت امور، نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت آغاز سال تحصیلی دارد و این وظیفه، مستقیماً بر عهده شماست.»
اسدی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، حوزه پاسخگویی به شکایات را از حساس‌ترین مسئولیت‌های کارشناسان این بخش دانست و گفت:«پاسخگویی، فقط دادن جواب نیست؛ صبر، گوش شنوا، درک موقعیت و دانش ارتباطی می‌طلبد. شما در جایگاهی هستید که گاه باید مشاوره بدهید، گره‌گشایی کنید و مسیر حل مسئله را پیشنهاد کنید. هر شکایت می‌تواند فرصتی برای بازنگری در عملکردها باشد، اگر با نگاه اصلاحی به آن پاسخ داده شود.»
وی با تأکید بر استفاده از خروجی ارزیابی‌ها در تصمیم‌سازی‌های کلان سازمانی افزود:
«اطلاعاتی که شما جمع‌آوری و تحلیل می‌کنید، نباید صرفاً در بایگانی بماند. این داده‌ها باید مبنای اصلاح رویه‌ها، ارتقاء عملکرد، و بهبود سیاست‌های سازمانی قرار گیرد. ارزیابی اگر درست اجرا شود، نه‌تنها ابزار کنترل، بلکه موتور تحول در آموزش‌وپرورش خواهد بود.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر ضرورت رعایت اخلاق حرفه‌ای گفت:«در این حوزه، بیش از هر چیز باید به انصاف، رازداری و امانت‌داری پایبند باشید. گاهی یک گزارش شما، مسیر شغلی یک همکار را تغییر می‌دهد. بنابراین باید با وجدان کاری، دقت و احترام به حقوق انسانی، نسبت به تهیه و ارائه گزارش‌ها اقدام کرد.»
وی در پایان تصریح کرد:«اگر نیت ما از ارزیابی، اصلاح باشد نه اثباتِ خطا، آن‌گاه این حوزه به یکی از ارزشمندترین ابزارهای توسعه و اعتمادسازی در آموزش‌وپرورش تبدیل خواهد شد. حضور شما باید منشأ آرامش، اصلاح و ارتقاء باشد، نه اضطراب و تخریب. ما با هم می‌توانیم نظامی پاسخگو، یادگیرنده و پیشرو بسازیم.»


نظرات شما