پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴
فرهنگی

تحول در محیط‌های یادگیری برای تربیت نسل پرسشگر و خلاق ضروری است

تحول در محیط‌های یادگیری برای تربیت نسل پرسشگر و خلاق ضروری است
پیام خراسان - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بر لزوم تحول اساسی در محیط‌های یادگیری و به‌کارگیری روش‌های نوین آموزشی برای ارتقای کیفیت یادگیری و تربیت دانش‌آموزان پرسشگر تأکید کرد.
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بر لزوم تحول اساسی در محیط‌های یادگیری و به‌کارگیری روش‌های نوین آموزشی برای ارتقای کیفیت یادگیری و تربیت دانش‌آموزان پرسشگر تأکید کرد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، مصطفی اسدی در آیین رونمایی از دفتر شورای معلمان که در یکی از مدارس ناحیه 2 مشهد ، با بیان اینکه آموزش و پرورش باید به سمت ایجاد محیط‌های پویای یاددهی-یادگیری حرکت کند، اظهار داشت: در گذشته تنها کلاس و مدرسه را محیط یادگیری می‌دانستیم، اما امروز هر فضایی که تعامل و ارتباط در آن شکل می‌گیرد، می‌تواند به محیطی برای یادگیری تبدیل شود.
وی با اشاره به اهمیت تحول در روش‌های آموزشی، افزود: مأموریت اصلی آموزش و پرورش در حوزه ابتدایی، تربیت دانش‌آموزان با ویژگی‌های تفکر نقادانه و روحیه پرسشگری است. در مدرسه پرسشگر، دانش‌آموزان به دنبال حل مسئله هستند و این امر موجب پویایی و نشاط در محیط آموزشی می‌شود.
اسدی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از روش‌های عینی و نوین در آموزش، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به یادگیری عمیق و بهبود نتایج در مطالعات بین‌المللی مانند تیمز و پرلز، باید از محتوای آموزشی به‌گونه‌ای استفاده کنیم که منجر به درک مفاهیم و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش فناوری و هوش مصنوعی در آموزش پرداخت و گفت: هوش مصنوعی با قابلیت عینی کردن مفاهیم انتزاعی، می‌تواند به درک بهتر مطالب کمک کند. البته استفاده مسئولانه و هوشمندانه از این فناوری برای جلوگیری از وابستگی بیش از حد، ضروری است.
وی در پایان با بیان اینکه معلمان و دانش‌آموزان نقش محوری در تولید محتوای آموزشی دارند، تصریح کرد: مدیران مدارس باید با ایجاد محیطی فرآیندمدار، بستری مناسب برای رشد و تعامل همه اعضای جامعه آموزشی فراهم کنند.


نظرات شما