پیام خراسان - مدیرعامل بیمه سلامت آخرین اقدامات و برنامه ها درباره بیمه سلامت را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمدمهدی ناصحی با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر آخرین اقدامات و برنامه ها درباره بیمه سلامت را تشریح کرد و به پرسش ها در این باره پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سؤال: از سوم تا نهم آبان، هفته ملی بیمه سلامت است، شعار امسال بیمه سلامت چه است؟
ناصحی: یک شعار جامع تری را امسال انتخاب کردهایم برای اینکه از همه توان جامعه استفاده شود در تحقق اهدافی که در نظام سلامت است. بیمه سلامت یک تأمین کننده بزرگ مالی کشور در حوزه سلامت است. برای همین بحث وفاق ملی را برای ایران سالمتر به عنوان شعار امسال انتخاب کردهایم و هفته سلامت را برای هر روز آن یک نامی داریم که سعی میکنیم در آن زمینه بیشتر اطلاع رسانی کنیم و آگاهی مردم را نسبت به آن بیشتر کنیم و سواد سلامت را در این زمینهها بیشتر بالا ببریم. بحث صندوق بیماران صعب العلاج است، بحث عدالت در سلامت است، تأمین مالی است که هر روز از این هفته به یکی از این عناوین اختصاص داده شده است.
سؤال: از شنبه بگویید چه زیرشعارهایی برای این هفته انتخاب کردهاید؟
ناصحی: سوم آبان اولین روز هفته و روز اصلی ما است که این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. برای اینکه مردم از جهت مالی در گرفتن خدمات دچار مشکل نشوند و یک تأمین مناسبی در کشور شود.
سؤال: به گسترگی الان بیمه سلامت نبوده است، خدمات درمانی؟
ناصحی: خیلی محدود بوده است، خدمات درمانی صرفاً پوشش درمان را انجام میداد و با اعتبار کمتر در طی این سال هم اعتبار افزایش پیدا کرده است و هم پوشش جمعیتی خیلی بیشتر شد و هم تعداد خدماتی که باید تحت پوشش قرار بگیرد خیلی بیشتر شده است. رو به جلو هستیم، امیدواریم بتوانیم با یک نگاهی که به گذشته داریم، ترسیم مناسبی برای آینده در حوزههای مختلف سلامت داشته باشیم. صرفاً بحث درمان نیست، قطعاً بحث پیشگیری یکی از بحثهای مهم و متعالی در بحث سلامت و بیمههای پایههای سلامت است که چند سال است روی این خیلی کار کردهایم، معاونتی در سازمان راه اندازی شده است، بحثهای پیشگیری سطح 4 و بحثهای جدیدی که در دنیا است.
سؤال: پزشک خانواده هم در همین راستا است؟
ناصحی: بله. در همین راستا است نظام ارجاع، پزشکی خانواده، نگاه نو به تحول دیجیتال در سازمان، نقش هوش مصنوعی در ارتقای کیفیت سلامت و تأمین مالی مردم در نظارت و اینها نکاتی است که در سازمان بیمه سلامت جای مناسب و مهمی را برای خودش باز کرده است. از روز اول، شنبه به نام بیمه سلامت و حفاظت مالی مردم است و سلامت پایدار جامعه است. روز یکشنبه، بیمه سلامت، پیشگیری، تحقق عدالت در سلامت است که روز مهمی است برای اینکه جای پیشگیری باید حتماً در بیمههای پایه باشد، برای سلامت مردم از ابتدای تصمیم به تولد فرزند باید جایگاه اش حفظ شود و بیمهها حمایت کنند، نقشی که در عوامل اجتماعی دارند مهم است. روز دوشنبه، بیمه سلامت به عنوان حامی بیماران خاص و صعب العلاج و امید به زندگی است. روز سه شنبه، بیمه سلامت خانواده سالم، جامعه توانمند است. روز چهارشنبه، بیمه سلامت شفافیت و نوآوری به آیندهای روشن نامگذاری شده است. روز پنجشنبه، بیمه سلامت همکاری بین بخشی، همراهی مردمی است. روز آخر بیمه سلامت، همراه اقشار آسیب پذیر است که روی این مبحث بیمه سلامت کار کرده است.
سؤال: برای روز یکشنبه روی پیشگیری تحقق عدالت در سلامت صحبت کردید. منظور ما از پیشگیری دقیقاً چه است؟
ناصحی: بیمه سلامت بر اساس اینکه بخشی از نظام سلامت است، تأمین کننده مالی و یکی از قسمتهای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است. از این جهت سیاستهای ما منطبق است بر سیاستگذاریهایی که در کشور در حوزه سلامت میشود. سلامت ابعاد مختلف دارد، یک بخش مهم آن بحث پیشگیری و بهداشت است که در کشور به این مقوله توجه زیادی شده است ولی بیمههای پایه به این سمت و سو نرفتهاند. صرفاً بحثهای پوششهای درمانی بوده است، با راه اندازی پزشک خانواده در روستا. الان بیمه روستایی داریم که اکثر هزینههای سرپایی و بستری را دارد، بیمه سلامت در روستاهای کشور پوشش میشود.
سؤال: مردم در روستاها چه حق بیمهای در بیمه سلامت پرداخت میکنند؟
ناصحی: مردم در بیمه سلامت پرداختی ندارند، 100 درصد را دولت و بیمه سلامت پرداخت میکند.
سؤال: فقط پایه را؟
ناصحی: بله که 95 درصد از هزینهها در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی را بیمه و دولت پرداخت میکند. این نگاه متعالی بود که با تأسیس بیمه سلامت نزدیک به 20 سال است که در کشور دارد انجام میشود. درحال توسعه است، بحث پزشک خانواده الزام ارجاع در کشور دارد با شکل جدیدی و با شروع در شهرها با پایلوتی که در دو استان چندین سال قبل انجام شده بود، امسال برنامه جدی وزارت بهداشت این است که در کشور این را گسترش بدهد. شروع تدریجی است ولی اجرای کامل در کشور مدنظر وزارت بهداشت است که بیمه سلامت و بیمههای پایه هم کنار این مهم قرار دارند به عنوان تأمین کننده مالی و ناظر بر عملکرد مالی یا اجرایی که در این کار صورت میگیرد. پس این کار بسیار مهمی است. در کنار آن توجه به اینکه مداخله غیرضروری، مداخله زیان آور برای مردم در اثر مداخلات پزشکی غیرضروری یا مصرف دارو یا استفاده از تجهیزات و امکانات یا مواردی که لازم نیست مداخلات غیرضروری، الان یک مشکل جدی در سلامت مردم ایجاد میکند. مصرف بی رویه دارو، عملهای جراحی که شاید ضرورت نداشته باشد.
سؤال: پایش آن چطور انجام میشود؟
ناصحی: بحث دارویی را مفصل گفتهایم، اطلاع رسانی شده است. متأسفانه مصرف دارویی ما بیش از دو برابر مصرف دارو به ازای جمعیت ما است. ما در هر نسخه دارویی مان بیش از 4 قلم دارو داریم که استاندارد ما زیر 2 قلم است. غیر از داروهایی که کنار نسخ اصلی نوشته میشود، 4 و 3 دهم الان میانگین کشوری ما است. باید هم مردم و هم جامعه پزشکی و هم شرایطی که ایجاد میشود، اطلاع رسانی مناسبی شود، این مدیریت شود. یا در بحثهای تصویربرداری و آزمایشگاهی کم از دارو نیستند. ما مطمئن هستیم اینها برای سلامت مردم همه اش مفید نیست، خیلی از اینها دور ریز منابع سلامت است و لازم نیست، بعضی از آزمایشهای غیرضرور که هزینههای بالایی دارند. مثلاً در یک آزمایشی که مرور میکردم، شاید در همین شش ماهه 420 میلیارد تومان یک آزمایش غیرضرور که نیاز نیست انجام شود، با توجه به شرایطی که در جامعه است و میزان کمبودی که در آحاد جامعه است. شرایط مالی جامعه را نمیگویم، وقتی تشخیص در حد بالای 85 درصد بر کمبود یک ویتامینی است چرا باید 420 میلیارد تومان در شش ماه برای این هزینه کنیم. متأسفانه با محدودیت منابعی که داریم به سمت و سویی نمیرویم که اینها را مدیریت کنیم، بیمهها هم اگر جایگاه مناسبی داشته باشند، همه مسائل صفر تا 100 مدیریت منابع و مدیریت پرداخت در کشور بر عهده بیمهها باشد، قطعاً راهنماهای بالینی کمک کننده است، نظام ارجاع به این بحث کمک میکند. همه اینها باید کنار هم قرار بگیرد تا ما بتوانیم هم هزینهها را مدیریت کنیم و هم تأمین منابع مناسبی داشته باشیم و این منابع مدیریت شود. اگر این موارد غیرضروری کم شود، به سمت پیشگیری میشود، به سمت تغییر شیوه زندگی و پرداختهای زندگی میرود.
سؤال: یک فرهنگ سازی کافی است یا باید قانون برای آن گذاشت؟
ناصحی: نکته مهمی است، ما هم باید روی سواد سلامت مردم کار کنیم، یعنی آگاهی مردم نسبت به حوزه سلامت بیشتر شود و از طرفی هم قوانین مناسبی برای این امر داشته باشیم. نگاهی هم داشته باشیم که حتماً پروتکلهای درمانی، حتماً راهنماهای بالینی باید به نحوی تدوین شود در کشور، الان داریم ولی کامل نیست، که خدمت رسانی در حوزه سلامت حد و مرزی داشته باشد، مشخص باشد. الان شاید هر دارویی که وارد کشور میشود حتی مورد تأیید خیلی از منابع علمی هم نیست، به سرعت وارد جامعه میشود و این هزینهها را بالا میبرد. امکانات تشخیصی هرچند جای تجهیزات و امکانات تشخیصی باید به موقع در کشور باشد ولی مصرف آن باید مدیریت شود. هزینههایی که در این امر است، یک تهران ما به اندازه یک کشور اروپایی «ام آر آی» دارد. اینها هزینهها و منابع سلامت به آن سمت میرود که لازم نیست. ما برای یک دارو در کشور برای کنترل بیماری که روشهای مختلف دیگری، چه تغییر شیوه زندگی و چه مصرف داروهای دیگر وجود دارد که مفیدتر هستند، نزدیک به 5 تا 6 هزار میلیارد تومان در سال بیمههای پایه دارند برای یک دارو هزینه میکنند. این میزان متناسب با جمعیت مبتلایان، متناسب با سایر فاکتورهایی که در نظر میگیریم و نیازی که باید به طور متوسط آن دارو مصرف شود میبینیم بیش از 3 برابر است. اینها نشان میدهد که این نیازها نیازهای القایی است. قانون میتواند در سطح کلی نوشته شود ولی دستورالعملها و آئین نامههایی که است مخصوصاً راهنماهای بالینی بسیار کمک میکند. اگر پیشگیری در کشور نهادینه شود، اگر ورزش کنار بیمه و در کنار دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش، بهزیستی، همه این ارکانی که در تربیت کودکان ما نقش دارند کنار هم قرار میگیرند. بیمارستانهای قلب و عروق زیاد شود، روز به روز تعداد آنها زیاد شود، چند بیمارستان سرطان این چند ساله اضافه شده است، آیا کم شده است و سلامت مردم بهتر شده است. الان دیابت و فشار خون از 20 سال قبل خیلی بیشتر شده است، شیوه زندگی نقش دارد ولی مداخلاتی که باید انجام بدهیم همه راههایی است که شاید خیلی درست نباشد.
ادامه دارد...