دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴
فرهنگی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گردهمایی مدیران کل آموزش و پرورش کشور با وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

مدرسه تراز، تجلی رؤیای تعلیم و تربیت در تراز تمدن نوین اسلامی است

مدرسه تراز، تجلی رؤیای تعلیم و تربیت در تراز تمدن نوین اسلامی است
پیام خراسان -
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

هدی مرتضوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی، در در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور با وزیر آموزش و پرورش، به نمایندگی از استان‌های قطب 4 کشور استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد به ارائه دیدگاه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای اجرای الگوی مدرسه تراز پرداخت.
مرتضوی در سخنان خود با اشاره به جایگاه حیاتی تربیت در نظام تعلیم و تربیت اسلامی گفت: مدرسه تراز، تجلی رؤیای تعلیم و تربیت انسانی در تراز تمدن نوین اسلامی است. اگر باور داشته باشیم که تعلیم عبادت است و تربیت رسالت، آن‌گاه اجرای این الگو دیگر یک برنامه اداری نیست، بلکه یک عهد الهی خواهد بود که باید با علم، عشق و بصیرت محقق شود.
وی در ادامه، راهکارهایی برای اجرای مؤثر این الگو ارائه داد و اظهار داشت: برگزاری شورای آموزش و پرورش استان‌ها با محوریت تبیین الگوی مدرسه تراز و با مشارکت سایر دستگاه‌ها، تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی همراه با جداول زمان‌بندی مشخص، اختصاص ردیف بودجه خاص و ابلاغ به‌موقع و مکفی آن، توجه به زیرساخت‌ها و تجهیزات مدارس عادی دولتی، و گنجاندن سرفصل مشخصی تحت عنوان "الگوی مدرسه تراز" در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان از جمله اقدامات ضروری برای تحقق این طرح است. همچنین لازم است کلیه مکاتبات و تصمیمات ستادی در شورای راهبری مدرسه تراز ثبت و مستندسازی شود تا وحدت رویه در اجرای برنامه‌ها و جشنواره‌ها و سایر فعالیت‌های تربیتی حفظ شود.
مرتضوی با تأکید بر جایگاه بنیادین این الگو در مسیر تحول آموزش و پرورش کشور افزود: مدرسه تراز به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نماد مدرسه‌ای است که تربیت تمام‌ساحتی، هویت‌ساز و متناسب با نیازهای فرهنگی، بومی و منطقه‌ای را محقق می‌سازد. این مدرسه نه‌فقط یک محیط آموزشی، بلکه فضایی پویا برای تربیت انسان متعادل، متفکر و مسئول است که در آن مشارکت فعال خانواده و جامعه، نقش‌آفرینی معلمان متعهد، و رهبری اثربخش مدیران نقشی محوری دارند.
وی با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود، تأکید کرد: وجود پشتوانه‌های قانونی نظیر سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی، نیروی انسانی متعهد شامل معلمان و مدیران، زیرساخت‌های علمی و فنی در برخی مدارس خاص و پژوهش‌سراها، و رویکرد مدرسه‌محور در تصمیم‌گیری‌ها، از جمله ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند اجرای الگوی مدرسه تراز را تسهیل کنند. تأکید بر تربیت اسلامی-ایرانی، تمرکز بر رهبری آموزشی، و طراحی برنامه درسی بر پایه تربیت همه‌جانبه و هویت‌ساز نیز از ویژگی‌های ممتاز این الگوست.
مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی چشم‌انداز اجرای موفق این طرح را روشن توصیف کرد و گفت: فرصت‌هایی نظیر افزایش مطالبه اجتماعی برای تحول بنیادین در آموزش، توسعه فناوری‌های دیجیتال، حمایت نهادهای مردمی از جمله خیرین و انجمن‌های اولیا و مربیان، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی، و تقویت شوراهای محلی به‌عنوان ابزار مردمی‌سازی آموزش و پرورش، می‌تواند بستری مناسب برای تحقق مدرسه تراز فراهم کند.
وی اظهار داشت: مدرسه باید به کانون تربیت محله تبدیل شود تا بتواند عدالت آموزشی را با در نظر گرفتن فرهنگ، اقلیم و شرایط خاص هر منطقه محقق سازد.

پیام خراسان


نظرات شما