يکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴
فرهنگی

عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به آموزش، اولویت اصلی آموزش ابتدایی استان است

عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به آموزش، اولویت اصلی آموزش ابتدایی استان است
پیام خراسان - مهدی حسنی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در گردهمایی معاونان اداره کل و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌های استان، با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش، چهار محور اصلی آموزش ابتدایی را شامل عدالت آموزشی و تربیتی، کیفیت‌بخشی آموزشی، هویت‌بخشی به دانش‌آموزان و مهارت‌آموزی دانست و تأکید کرد: این محور‌ها باید مبنای تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها در سطح مدارس استان قرار گیرند.
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مهدی حسنی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در گردهمایی معاونان اداره کل و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌های استان، با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش، چهار محور اصلی آموزش ابتدایی را شامل عدالت آموزشی و تربیتی، کیفیت‌بخشی آموزشی، هویت‌بخشی به دانش‌آموزان و مهارت‌آموزی دانست و تأکید کرد: این محور‌ها باید مبنای تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها در سطح مدارس استان قرار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه عدالت آموزشی نباید در میان برنامه‌های متعدد فراموش شود، افزود: عدالت آموزشی بر اساس نیاز واقعی مناطق و در جهت ارتقای فرصت‌های آموزشی برای همه دانش‌آموزان باشد.
وی در ادامه از مدیران خواست که در ساماندهی فضا، کلاس‌بندی و ثبت‌نام نهایت دقت را داشته باشند و اظهار کرد: بدون انجام درست کلاس‌بندی، امکان صدور حکم وجود ندارد. ثبت‌نام دقیق، توزیع عادلانه سرویس مدارس به‌ویژه در مناطق روستایی و رفتار حرفه‌ای عوامل اجرایی با خانواده‌ها از الزامات آغاز سال تحصیلی موفق است.
معاون آموزش ابتدایی، مدارس دو نوبته را یکی از چالش‌های جدی دانست و تأکید کرد: با جابجایی فضاها و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از دو نوبته شدن جلوگیری کرد. در برخی مناطق، تغییر شیفت یک مدرسه و تثبیت نوبت صبح، می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
وی درباره اهمیت پایه اول ابتدایی گفت: این پایه نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری مسیر تحصیلی دانش‌آموز دارد، بنابراین باید اختیار انتخاب معلم این پایه به مدیر مدرسه داده شود. حتی اگر معلم تازه‌وارد باشد اما توانایی لازم را داشته باشد، می‌تواند عملکردی موفق داشته باشد.
حسنی طرح «حامی» را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حمایت از دانش‌آموزان نیازمند تلاش بیشتر دانست و افزود: تاکنون بیش از 12 هزار دانش‌آموز در دو مرحله تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد به بیش از 18 هزار نفر افزایش یابد. از مدیران خواسته شده اجرای این طرح را جدی بگیرند و از ظرفیت گروه‌های جهادی، افسران سپاه پیشرفت، نهادهای حمایتی و خیرین بهره ببرند.
وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت سرگروه‌های آموزشی و راهبران در مناطق شهری و روستایی، گفت: اجتماعات یادگیری معلمان، یکی از طرح‌های ارزشمند برای ارتقای کیفیت آموزشی است که باید با بارگذاری محتوای تخصصی و تجربیات موفق تقویت شود. ظرفیت معلمان خلاق در این حوزه بسیار مهم است و نباید مغفول بماند.
در بخش دیگری از سخنان، معاون آموزش ابتدایی استان با اشاره به پیگیری موضوع بازماندگان از تحصیل گفت: اطلاعات دقیق این دانش‌آموزان از ثبت‌احوال دریافت شده و فرآیند ثبت‌نام آنان به‌صورت فعال در حال پیگیری است. هیچ دانش‌آموزی نباید از حق آموزش محروم بماند.
وی در پایان با تأکید بر نقش برنامه‌های مکمل همچون نماز جماعت، فعالیت‌های قرآنی، طرح جابربن حیان ، روز بدون کیف، کتاب‌خوانی، ورزش و تشکل‌های دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: آموزش ابتدایی فقط به کتاب و درس محدود نمی‌شود. باید با نگاهی متوازن و تربیت‌محور، زمینه‌ی رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان را فراهم کنیم.


نظرات شما