پیام خراسان -
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی؛ زهرا شوشتری، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی، در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استان، با تشریح سیاستها و برنامههای پیشِروی آموزش ابتدایی، بر لزوم تحقق عدالت آموزشی، ارتقاء کیفیت یادگیری و اجرای دقیق برنامههای راهبردی این حوزه تأکید کرد.
"شوشتری" با اشاره به سند ابلاغی برنامههای آموزش ابتدایی از سوی معاونت وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی جاری، اظهار داشت: «این برنامهها در قالب سه هدف کلان، شش راهبرد اصلی و 10 برنامه عملیاتی به استانها ابلاغ شدهاند و پیشتر نیز نمایه کلی آنها در اختیار همکاران قرار گرفته است.»
وی افزود: «هدف نخست و محوری این برنامهها، توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر یادگیری برای همه دانشآموزان است. این هدف هم در حوزه فضاهای آموزشی و هم در کیفیت آموزش دنبال میشود و تحقق آن در صدر اولویتهای ما در آموزش ابتدایی استان قرار دارد.»
معاون آموزش ابتدایی خراسان رضوی، با اشاره به نقش مهم استان بهعنوان دبیرخانه کشوری کیفیت آموزشی در مناطق محروم، ادامه داد: «در راستای ارتقای کارایی درونی نظام آموزشی، باید فرصتهای برابر تحصیلی در مناطق کمبرخوردار و حاشیه شهرها توسعه یابد و ادارات مناطق در اجرای دقیق این سیاست مشارکت جدی داشته باشند.»
شوشتری در ادامه به تشریح برخی از برنامههای ذیل هدف عدالت آموزشی پرداخت و گفت: «برنامه نخست، ارتقای شاخصهای پوشش تحصیلی است که در قالب تفاهمنامهای به امضای ادارات مناطق رسیده و یکی از محورهای ارزیابی عملکرد خواهد بود. روند ثبتنام کلاس اول و تحلیل هفتگی آن، یکی از ابزارهای سنجش این شاخص است.»
وی با تأکید بر انسجام برنامهها، گفت: «تمام فعالیتهای آموزش ابتدایی باید در چارچوب همین 10 برنامه اصلی تعریف و اجرا شود. در عین حال، طراحی فعالیتهای آموزشی باید به گونهای باشد که معلمان بتوانند برنامههای خود را متناسب با شرایط کلاس و مدرسه خود تدوین کنند. میز معلم باید خلوت باشد؛ نه بهمعنای بیبرنامگی، بلکه بهمعنای تمرکز بر برنامههایی متناسب با نیازهای واقعی کلاس درس.»
شوشتری با اشاره به رویکردهای انعطافپذیر در برنامهریزی مدارس گفت: «ما برنامه یکسان و قالببندیشده برای همه مدارس نداریم. بر اساس 10 اصل و رویکرد تعیینشده در ذیل این برنامهها، مدیران و معلمان باید با خلاقیت و مشارکت، برنامههای متناسب با مدرسه خود را طراحی و اجرا کنند.»
وی در پایان، با تأکید بر اهمیت اجرای دقیق شاخصهای "مدرسه تراز سند تحول بنیادین"، خاطرنشان کرد: «تمرکز بر مدرسه تراز، تضمینکننده تحقق اهداف تحولآفرین در آموزش و پرورش است و این مسیر بدون همکاری و پویایی مدیران و معلمان تحقق نخواهد یافت.»