پیام خراسان - معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، سوادآموزی را زیربنای تحقق عدالت آموزشی در جامعه دانست و خواستار توجه ویژه مدیران به این حوزه اساسی شد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی؛ "مصطفی عبدی" معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین، اصل 30 قانون اساسی و برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: «سوادآموزی نهتنها یکی از مأموریتهای قانونی آموزش و پرورش است، بلکه نقشی بنیادین در کاهش آسیبهای اجتماعی و تحقق عدالت آموزشی ایفا میکند.»
وی با بیان اینکه بیسوادی ریشه پنهان بسیاری از معضلات اجتماعی است، افزود: «بر اساس آمارها، 58 درصد از معتادان تحت درمان، بیسواد یا ترکتحصیلکردهاند. در مناطقی با نرخ بیسوادی بالای 25 درصد، میزان خشونت خانگی حدود 30 درصد بالاتر از میانگین کشوری گزارش شده و طبق تحقیقات یونسکو، هر 10 درصد افزایش در نرخ باسوادی میتواند تا 5 درصد از وقوع جرائم بکاهد.»
"عبدی" تأکید کرد: «فرد بیسواد از بسیاری فرصتهای شغلی، خدمات بهداشتی، حقوق شهروندی و تربیت آگاهانه فرزندان محروم میماند و این محرومیتها، او را در معرض آسیبهای متعدد اجتماعی قرار میدهد. از اینرو، سرمایهگذاری در سوادآموزی اقدامی پیشگیرانه و کمهزینه برای کاهش آسیبهای اجتماعی محسوب میشود.»
معاون سوادآموزی استان در ادامه، مهمترین چالشهای این حوزه را شامل کمتوجهی مدیریتی، ضعف در شناسایی و جذب بیسوادان، و همکاری محدود بینبخشی دانست و بر استفاده از ظرفیتهایی چون مراکز یادگیری محلی، شوراهای آموزش و پرورش و گروههای جهادی تأکید کرد.
"عبدی" در پایان، پیشنهادهایی عملی برای گسترش سوادآموزی ارائه داد؛ از جمله:
الزام مدارس به معرفی والدین بیسواد
پیوند پروژه مهر با پویش «والدین باسواد»
ارتقای مراکز یادگیری محلی
راهاندازی پویش «هر فرهنگی، یک سوادآموز»
وی با دعوت از مدیران برای تبدیل سوادآموزی به یک اولویت جدی، تصریح کرد: «اگر رؤسای ادارات، سوادآموزی را پروژه شخصی خود تلقی کنند، نقشه فقر آموزشی استان دگرگون خواهد شد.»