پیام خراسان

آخرين مطالب

سفر به شهر آبشارها و بام‌های طلایی ایران فرهنگي

سفر به شهر آبشارها و بام‌های طلایی ایران
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- شهرستان زبرخان با مرکزیت شهر قدمگاه زمانی یکی از بخش‌های شهرستان نیشابور به حساب می‌آمد ولی اکنون خود به یک شهرستان مستقل تبدیل شده است. یکی از ویژگی‌های استراتژیکی زبرخان را می‌توان عبور راه آهن سراسری تهران - مشهد از این منطقه دانست که بسیار در جذب گردشگر به این شهرستان مؤثر است.

زبرخان به دو بخش کوهستانی و دشت تقسیم می‌شود و همین امر باعث شده که این منطقه از آب و هوایی نیمه خشک برخوردار باشد به طوری که هر چه از منطقه کوهستانی به سمت دشت می‌روید گرمای هوا را بیشتر احساس خواهید کرد و فصل بهار یکی از بهترین فصل‌های سفر به شهر زبرخان است.

شهر خرو یکی از شهرهای شهرستان زبرخان است که در کشور به پایتخت آلو معروف است. از دیگر القابی که به شهر خرو داده‌اند «شهر بام‌های طلایی» است که دلیل آن پوشیده شدن پشت بام‌های این شهر در فصل برداشت پر از آلوهای طلایی رنگ است.

دیزباد علیا یا دیزباد دیگر روستای این شهرستان است که بر روی دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه بینالود و به صورت پلکانی و در امتداد شرقی-غربی استقرار یافته است.

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زبرخان در همین خصوص به ایسنا گفت: در شهرستان 4 شهر داریم که هر کدام مقصد گردشگری‌های مختلف طبیعی، تاریخی و مذهبی به شمار می‌آید.

 سعید عبدالهی خاطرنشان کرد: شهر درود که معروف به شهر آبشارهاست و شهر خرو که به شهر بام‌های طلایی شناخته می‌شود، مقصد بسیار خوبی برای طبیعت دوستان به شمار می‌آید.

وی افزود: شهر درود در میانه کوهستان واقع شده و به دلیل وجود دو آبشار در محدوده شهری، یک رودخانه و باغات مختلف که این شهر را محاصره کرده‌اند، آب و هوای مطبوعی را ایجاد کرده که در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به این شهر سفر می‌کنند.

عبدالهی عنوان کرد: در سال‌های اخیر یک سایت پاراگلایدر در شهر درود احداث شده که شامل جاده اختصاصی دسترسی به محل‌های پرواز است که به سایت‌های 350 متر، 950 متر و 1050 دسترسی دارد.

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زبرخان عنوان کرد: این سایت در نوع خود یک سایت مسابقاتی بوده و در نوع خود کم‌ نظیر است به طوری که تا به حال 4 مسابقه و جشنواره در سایت پاراگلایدر درود برگزار شده‌ است.

وی در ادامه در خصوص مناطق گردشگری شهر خرو گفت: از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به آبشار شاه سو (شش آب)، آبشار رود میان، رودخانه‌های خروشان با نام‌های رودخانه کوچک، بزرگ، در میان و همچنین ده‌ها چشمه جوشان و باغات سرسبز و مردمانی با صفا و مهمان‌دوست اشاره کرد.

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زبرخان گفت: از القاب شهر خرو می‌توان به شهر بام‌های طلایی، مهد آلوی ایران، نگین سبز خراسان، ماسوله خراسان اشاره کرد، دلیل اینکه به خرو، شهر بام‌های طلای گفته می‌شود چون شغل اصلی مردمان این منطقه کشاورزی است و اکثریت مردم خرو، آلو کار هستند.

وی با اشاره به اینکه در فصل خشک کردن آلو، بام اکثریت خانه‌های این شهر با سبدهای بزرگ آلو پوشیده می‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل کیفیت بالای آلو در این شهر و حجم صادرات آلو به سایر کشورها، به پایتخت آلوی جهان معروف است.

عبدالهی در ادامه با بیان اینکه شهر قدمگاه می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری مذهبی در ایران باشد، گفت: به گفته تاریخ‌ نویسان، بقعه متبرک قدمگاه رضوی در واقع بزرگترین یادگار امام رضا (ع) است. در این بنا یک سنگ سیاه رنگ به دیوار نصب شده و روی آن جای فرورفتگی دو ردپا وجود دارد.

وی گفت: برخی از مردم عادی عقیده دارند که امام رضا (ع) در سفر به نیشابور قدیم، روی این سنگ ایستاده‌اند و جای پای ایشان بر روی سنگ نقش بسته است؛ اما دلیل اصلی وجود این سنگ و رد پای روی آن، نمادی است که دوستداران این حضرت و به یادگار عبور ایشان از نیشابور ساخته‌اند.

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زبرخان اظهار کرد: از دیگر علت‌های شهرت مجموعه باغ قدمگاه نیشابور، چشمه آبی است که بنا به روایات مذهبی به دستور امام رضا (ع) از زمین جوشیده و دارای آبی بسیار گوارا و شفابخش است.

وی افزود: قدمگاه رضوی در سده یازدهم هجری قمری و به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد و حدود 60 سال پس از ساخت این بنا، زلزله‌ای عظیم باعث خراب ‌شدن بخش‌هایی از این مکان زیارتی شد و بعد از آن شاه سلیمان صفوی، دستور مرمت این بنا را صادر کرد.

عبدالهی با بیان اینکه در جنوب شهرستان، شهر اسحاق‌آباد یک شهر کاملاً تاریخی که تاکنون 4 اثر تاریخی آن به ثبت ملی رسیده قرار دارد، بیان کرد: این آثار شامل مسجد جامع و برج دیدبانی مربوط به دوره قاجاریه، تپه تاریخی حصارنو مربوط به دوره اسلامی و امامزاده سید قاسم مربوط به دوره صفویه است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال گردشگرانی از کشورهای پاکستان، کویت و عراق به شهرستان زبرخان می‌آیند، اظهار کرد: در شهرستان 12 بقعه متبرکه وجود دارد که بقعه قدمگاه رضوی معروف‌ترین مکان مذهبی است.

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زبرخان همچنین افزود: روستای دیزباد علیا یکی از زیباترین روستاهای شهرستان زبرخان با مردمی متمدن و با فرهنگ است.

وی گفت: روستای دیزباد علیا اولین و تنها روستای ایران است که هیچ بی‌سوادی ندارد و دارای طبیعتی بسیار زیبا و خانه‌هایی به صورت پلکانی دارد که به عنوان روستای هدف گردشگری شهرستان انتخاب شده است.

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زبرخان در پایان ضمن دعوت از گردشگران و مسافران نوروزی برای حضور در شهرستان زبرخان، بیان کرد: در این شهرستان یک بوتیک هتل با ظرفیت 20 نفر، 2 بومگردی با ظرفیت 80 نفر و یک خانه مسافر با ظرفیت 15 نفر وجود دارد، همچنین ستاد اسکان فرهنگیان با 56 اتاق در زبرخان راه‌اندازی شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/518482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی